مجلة التنمية وإدارة الموارد البشرية
Volume 10, Numéro 2, Pages 188-205
2023-12-31

Consumerism Culture And Its Relation To Green Consumption

Authors : Seghier Djamila .

Abstract

الاستهلاك ظاهرة اقتصادية تتم في إطار منظومة ثقافية واجتماعية معينة، حيث تتحكم فيها عوامل عديدة منها الثقافة المجتمعية السائدة، فالسعي إلى إشباع الحاجات وتحقيق الرفاه الاجتماعي هو مطلب إنساني، ولكن الإفراط في الاستهلاك تحت وطأة النزعة الاستهلاكية في مجتمع استهلاكي تحول من إشباع الحاجة إلى إشباع الرغبة، دون مراعاة لآثاره الاجتماعية والبيئية دفع بجهود المهتمين إلى ضرورة طرح منظومة اقتصادية تتبنى أبعاد التنمية المستدامة، تقوم على السعي لخضرنة مختلف مجالات الحياة، وتشجيع الاستهلاك الأخضر الذي يقوم على الاستهلاك الواعي وفق الحاجات الحقيقية ولمنتجات صديقة للبيئة، ولا يتم ذلك إلا في إطار ثقافة استهلاكية تعبر عن ترابط الأنشطة الاقتصادية الخضراء مع الممارسة الثقافية. وهو ما يستدعي التخطيط لثقافة الاستهلاك والتوجه نحو صناعة ثقافة استهلاكية خضراء. Abstract : Consumption is an economic phenomenon that occurs within a specific cultural and social framework, where various factors come into play, including prevailing socio-cultural background. The pursuit of satisfying needs and achieving social welfare is a human requirement. However, excessive consumption under the influence of consumerism in a consumer-oriented society transforms the satisfaction of needs into the satisfaction of desires, often neglecting its social and environmen tal repercussions. This has prompted concerned efforts to support the need of implementing an economic system that embraces aspects of sustainable development. Such a system is founded on striving for greening various aspects of life and promoting green consumption, which is characterized by conscious consumption based on genuine needs and eco-friendly products. This can only be achieved within a consumer culture that reflects the interdependence of green economic activities with cultural practices. This underscores the importance of planning for a culture of consumption and moving towards creating a green consumer culture.

Keywords

Consumption, Consumer Society, Consumer Culture, Culture Industry, Environmental Issues, Green Consumption