افاق فكرية
Volume 11, Numéro 2, Pages 493-512
2023-12-30

Pupil' Mechanisms Of Producing Violence: A Sociological Approach To Algeria's Primary, Middle, And Secondary Education System

Authors : Zidan Naima .

Abstract

Abstract This paper aims to study the phenomenon of violence in schools, despite being a classic matter, yet continues to exist. We aim to identify the mechanisms that drive pupils to manifest violent behavior, taking into consideration different factors such as the social and family environment, school culture, classmates, media, and virtual exposure. Children and adolescents are in a sensitive developmental stage. They are affected by these factors, which are further influenced by the socio-cultural changes and transformations taking place in Algerian society. This study examines the implications of various factors on the widespread use of violence within schools. In this sociological approach, we rely on the analysis of previous studies and observations from the field to reveal the mechanisms of violence production. ملخص: تهدف هذه الدارسة إلى محاولة تفسير ظاهرة العنف داخل المدرسة، والتي رغم كلاسيكيتها إلا أنها لا زالت تتنامى وتتصاعد، حيث حاولنا التعرف على الآليات التي تدفع التلميذ إلى إنتاج السلوك العنيف، آخذين في الحسبان البيئة الاجتماعية والأسرية والمدرسية وجماعة الرفاق والإعلام والعالم الافتراضي التي يتفاعل معها التلميذ ويتأثر بها باعتباره طفلا أو مراهقا في مرحلة عمرية حساسة ولها خصائصها، بالإضافة إلى أهم التحولات والتغيرات السوسيوثقافية التي طرأت على المجتمع الجزائري ، وانعكاساتها على نمو ظاهرة العنف في المدارس، معتمدين في هذه المقاربة السوسيولوجية على تحليل القراءات و الدراسات السابقة والملاحظات المستقاة من الميدان، حيث نكشف عن ميكانيزمات انتاج العنف.

Keywords

violence; pupil ; society; family; school ; العنف، التلميذ، المجتمع، الأسرة، المدرسة.