الكَلِم
Volume 8, Numéro 2, Pages 197-218
2023-12-31

دور الوسائط السمعية البصرية في تنمية الملكة اللّغوية لدى الطفل

الكاتب : قليعي إيمان .

الملخص

تهدف هده الدراسة إلى تقصّي الدور الذي تلعبه الوسائل التعليمية السمعية البصرية في تنمية الملكات اللّغوية لدى الطفل في ظل هذا التطور المتسارع في مجال الوسائل التكنولوجية والتقنيات الحديثة، التي أحدثت قفزة نوعية في حياة الإنسان عامة وحياة الأطفال خاصة، فلم يسلم أطفالنا من هذا التطور، وتنوعت المواضيع والأساليب والبرامج التي أصبحت تستهوي فئة الأطفال وتلفت انتباههم. كما لم يعد التعرض للشاشات يقتصر على التلفزيون فقط كما كان في عهده الأول، بل تعددت الوسائل والأجهزة لتشمل شاشات الهواتف الذكية، والحاسوب والألعاب الالكترونية والأجهزة اللّوحية المحتوية على الصور والأصوات والألوان التي تلفت وتستهوي انتباه أطفالنا وتؤثر عليهم وتنمّي حصيلتهم اللّغوية لما لها من دور فعّال في تعزيز العملية التعليمية من خلال توظيف حواس الأطفال، والجمع بين الصوت والصورة والحركة التي تؤدي إلى زيادة فعالية التعلّم وتحسين الأداء اللّغوي لديهم. Abstract: This study aims to investigate the role that audio-visual educational means play in developing the child’s linguistic abilities in light of this rapid development in the field of technological means and modern techniques, which have brought about a qualitative leap in human life in general and children’s lives in particular. Our children have not been spared from this development, and the Topics, methods and programs that have become attractive to children and attract their attention. Exposure to screens is no longer limited to television only, as it was in its first era. Rather, means and devices have multiplied to include smartphone screens, computers, electronic games, and tablets that contain images, sounds, and colors that attract and attract the attention of our children, influence them, and develop their linguistic vocabulary because of their effective role in Enhancing the educational process by employing children’s senses, and combining sound, images, and movement, which leads to increasing the effectiveness of learning and improving their linguistic performance.

الكلمات المفتاحية

keywords: Audiovisual media; media; children; linguistic faculty. كلمات مفتاحية: الوسائط السمعية البصرية، الإعلام، الطفل، الملكة اللغوية.