مجلة الرسالة للدراسات الإعلامية
Volume 7, Numéro 2, Pages 323-341
2023-06-30

- الخدمات الالكترونية الحكومية و رضا المواطن الجزائري – وزارتي العدل و الداخلية أنموذجا -

الكاتب : حازم رشيدة .

الملخص

حاولت هذه الدراسة الإلمام بجوانب الحكومة الالكترونية التي تعتبر من أهم مظاهر مجتمع المعرفة، ووسيلة لتحسين جودة الخدمات الحكومية المقدمة للمواطنين، بالإضافة إلى دراسة معوقاتها في الجزائر، و قياس مدى رضا و استفادة المواطن من خلال استبيان حول مرافق وزارتي العدل و الداخلية الرقميين، ومن خلال هذا توصلنا إلى أن الجزائر لازالت في مستوى متأخر من الحكومة الالكترونية مقارنة بالدول المتطورة وهذا يعود إلى عدة أسباب أهمها ضعف البنية التكنولوجية للدولة. There is no doubt that trying to keep pace with the developed countries by siding towards the knowledge society is difficult to Algerian state .and with this paper to become familiar with the side of the electronic goverment .which is one of the most importent manifestations of the knowledge society. And a way to improve the quality of government services provided to citizens.in addition to studying the obstacles of egovernment in Algeria . the extent of citizen satisfaction and benefeit from it was measured though a questionnair about the digital facilities if the ministries of justice and Interior . and though this we concluded that Algeria is still at a late lavel if e_government compared to developed countries .and this due to the weak technological structure of the state.to reach this work we adopted the descriptive approach.

الكلمات المفتاحية

الحكومة الالكترونية ، الإدارة الالكترونية ، رضا المواطن