جسور المعرفة
Volume 3, Numéro 10, Pages 157-171
2017-06-01

التعليمية بين بنودها النظرية وأسسها الإجرائية

الكاتب : بن يمينة بن يمينة .

الملخص

ليس من السهل الوصول إلى كل الحقائق التي تتجاذبها مختلف التعلمات في شتى المجالات، خاصة تلك التي ترمي إلى استقراء مقومات حدث الممارسات التدريسية ؛وتنفيذ منهجها الذي ينطلق من الأسس التعليمية وهذه القضايا ليست مثبتة الصلة بين واقع النظري الذي تحكمه قوانين وأنظمة ومعاير، وبين أهداف وأبعاد تستوجب تحديد الشكل والنسق والنماذج المثالية الإجرائية المنتقاة وفق مصطلح التعليمية بمعنى فن التعليم. لذلك وقفت الدراسة عند المنطلقات العملية والوظيفية للواقع التأسيسي المرتبط بمضمون بناء التعليمية وبين مفاهيمها و خصائصها وظواهرها التطبيقية لاستجلاء معالم الممارسات المتبصرة قصد تطوير أداءات المدرسين والتلاميذ . بالرغم من أن هذه الأخيرة ذات طابع تجربي قائم على العلاقة المرتبطة بالأبعاد المعرفية و بالرؤية المنهجية المطبقة التي تستشرف الأفاق المستقبلية المرتبطة بالمنافذ التي تضيء ساحة التطوير ومواكبة العصر . ولتسليط الضوء على بعض المقاربات المرتبطة بالمناشط التعليمية ينبغي العمل على إبراز المجالات التطبيقية و العملية، بداية من بيان عناصرها الأساسية المكونة له مثل-العقد التعليمي من منظور العلاقة التعليمية بين المعرفة والمعلم و المتعلم، و بين الحقائق التي يتطلبها المعالم والمنطلقات التأسيسية المتصورة وفق المنهجية المقترحة كالمصاحبة في تكوين المدرسين للتحكم في الممارسات الجيدة و المستجدة ؛ وتطويرها لتشغل حيزا واسعا يستحوذ على انتباه شركاء العملية التعليمية . Abstract. There is no easy access to all the facts that have been drawn in different Education in various fields، in particular those aimed at extrapolating the elements of one of the teaching practices of events، and the implementation of the Program that flows from the foundations of education and these issues are not the fixed link between the reality of the theory، which is governed by laws and regulations and norms، and between Objectives and dimensions require a form of identification، model and models selected according to the educational procedural ideal term which means the art of education. Consequently the study takes place in the premises of the functional and practical realities associated with the constituent content of the teaching building and between the concepts and the characteristics of the applications and the phenomena to elucidate the practices of the parameters in order to develop perceptive performances of the teachers And students. Although the nature of it according to the experimental relationship associated with the cognitive dimensions and vision of the methodology applied by anticipating the future horizons associated with ports that highlight the development and place maintain over time. To highlight some of the educational approaches associated with Activity should be to highlight the areas of application and process، the beginning of the presentation of the essential elements of his constitutive contract as an Didactic activity relationship between the Knowledge perspective and teacher and learner، and the facts required by the local parameters perceived according to the proposed methodology. The attendant in teacher training to monitor and emerging good practices، and developed to occupy space Large captures the attention of partners in the educational process

الكلمات المفتاحية

التعليمية ;بنودها النظرية; أسسها الإجرائية