مجلة العلوم الإنسانية والإجتماعية
Volume 4, Numéro 2, Pages 86-110
2023-06-30

إقبال الأولياء على الدروس الخصوصية كآلية للدعم البيداغوجي لدى أبنائهم المتمدرسين Parents' Demand For Private Lessons As A Mechanism For Pedagogical Support For Their Schooled Children

الكاتب : مقدم أمال . مصبايح فوزية .

الملخص

تستنزف الدروس الخصوصية جيوب الأولياء مع كل موسم دراسي، لاسيما بالنسبة لمتعلمي الأقسام المقبلة على امتحانات رسمية، وزادت الحاجة العلمية إلى هذا من الدعم البيداغوجي في الآونة الأخيرة، نتيجة قصور النظام التربوي وكثافة المناهج، ما جعل الأساتذة داخل المؤسسات التربوية يسابقون الزمن لإتمام المقرر الدراسي ولو كان ذلك على حساب الشرح والتطبيق، وأسلوب تقويم المتعلم هذا من جهة، ومن جهة أخرى تسارع المتعلم إلى البحث عن الوسائل المساعدة في فهم وشرح الد روس، فقد أصبحت ظاهرة مفروضة على الأسرة كآلية للدعم البيداغوجي لضمان نجاح أبنائها. Private lessons drain the pockets of parents with each academic season, especially for learners of departments coming for official exams, and the scientific need for this kind of pedagogical support has increased recently as a result of the shortcomings of the educational system and the density of curricula, which made teachers within educational institutions race against time to complete the course even if This was at the expense of explanation and application, and this method of evaluating the learner on the one hand, and on the other hand, the learner hastened to search for means of assistance in understanding and explaining lessons, as it has become a phenomenon imposed on the family as a pedagogical support mechanism to ensure the success of its children.

الكلمات المفتاحية

الدروس الخصوصية، الدعم البيداغوجي، المتمدرس. private lessons, pedagogical support, schoolteacher.