أبعــاد
Volume 9, Numéro 1, Pages 343-366
2022-05-05
الكاتب : حمادة صليحة . حورية بدرة .
ملخص: جاءت هذه الدراسة الميدانية لتكشف عن العلاقة الارتباطية بين متغيراتها، حيث استهدفت عينة من الأبناء المراهقين المتمدرسين حجمها 200 فردا من الجنسين؛ وبعد تطبيق أدوات البحث المتمثلة في استمارة الحوار الأسري(آباء-ابناء) واستمارة فاعلية الذات، وبعد جمع المعلومات حول متغيري الموضوع وتحليلها إحصائيا لاختبار فرضيات الدراسة توصلنا إلى النتائج التالية: - توجد علاقة ارتباطية طردية دالة إحصائيا بين الحوار الأسري(آباء-أبناء) كما يدركه الأبناء وفاعلية الذات لديهم. -لا توجد فروق دالة إحصائيا بين الأبناء المراهقين من حيث الحوار الأسري كما يدركه الأبناء تعزى إلى المستوى التعليمي للوالدين. -يوجد فرق ذو دلالة إحصائية بين الأبناء المراهقين من حيث فاعلية الذات تعزى إلى الجنس وذلك لصالح الإناث. Abstract: This field study came to reveal the correlative relationship among its variables, as it aimed to a sample of educated adolescents consists of 200 persons from both sexes; After applying the research tools represented in the family dialogue form (parents-children) and the self-efficacy form, we reached the following results after collecting information about the variables of the subject and the static analyzing to test the study’s hypotheses - There is a direct, statistically significant, correlation between family dialogue (parents-sons), as perceived by the children, and their self-efficacy. - There are no statistically significant differences between adolescent in terms of family dialogue as perceived by the sons due to the educational level of the parents. - There is a statistically significant difference between adolescent in terms of self-highness due to gender, in favor of females.
كلمات مفتاحية: الحوار الأسري آباء -أبناء، فاعلية الذات، المرحلة النمائية ; Keywords: family dialogue, fathers-sons, self-efficacy, developmental stage
بوقاعدة البشير
.
ص 52-72.
مقدم أمال
.
مصبايح فوزية
.
ص 86-110.
Baghli Asmaa
.
pages 468-479.
Achour Zohra
.
pages 374-383.