أبعــاد
Volume 9, Numéro 1, Pages 343-366
2022-05-05

العلاقة بين الحوار الأسري(آباء-أبناء) ‏وفاعلية الذات لدى أبنائهم ‏المتمدرسين.‏ The Relationship Between Family Dialogue ‎‎(fathers-sons) And Self-efficacy Of Their ‎educated Children‏.‏

الكاتب : حمادة صليحة . حورية بدرة .

الملخص

ملخص‎:‎‏ ‏ جاءت هذه الدراسة الميدانية لتكشف عن العلاقة الارتباطية بين متغيراتها، حيث استهدفت ‏عينة من الأبناء المراهقين المتمدرسين حجمها 200 فردا من الجنسين؛ وبعد تطبيق أدوات البحث ‏المتمثلة في استمارة الحوار الأسري(آباء-ابناء) واستمارة فاعلية الذات، وبعد جمع المعلومات حول متغيري ‏الموضوع وتحليلها إحصائيا لاختبار فرضيات الدراسة توصلنا إلى النتائج التالية:‏ ‏- توجد علاقة ارتباطية طردية دالة إحصائيا بين الحوار الأسري(آباء-أبناء) كما يدركه الأبناء ‏وفاعلية الذات لديهم.‏ ‎-‎لا توجد فروق دالة إحصائيا بين الأبناء المراهقين من حيث الحوار الأسري كما يدركه الأبناء ‏تعزى إلى المستوى التعليمي للوالدين.‏ ‎-‎يوجد فرق ذو دلالة إحصائية بين الأبناء المراهقين من حيث فاعلية الذات تعزى إلى الجنس ‏وذلك لصالح الإناث.‏ Abstract:‎ ‎ This field study came to reveal the correlative relationship among its variables, as it ‎aimed to a sample of educated adolescents consists of 200 persons from both sexes; After ‎applying the research tools represented in the family dialogue form (parents-children) and ‎the self-efficacy form, we reached the following results after collecting information about the ‎variables of the subject and the static analyzing to test the study’s hypotheses ‎ ‎- There is a direct, statistically significant, correlation between family dialogue ‎‎(parents-sons), as perceived by the children, and their self-efficacy.‎ ‎- There are no statistically significant differences between adolescent in terms of ‎family dialogue as perceived by the sons due to the educational level of the parents.‎ ‎- There is a statistically significant difference between adolescent in terms of self-‎highness due to gender, in favor of females.‎

الكلمات المفتاحية

كلمات مفتاحية: الحوار الأسري آباء -أبناء، فاعلية الذات، المرحلة النمائية ; Keywords: family dialogue, fathers-sons, self-efficacy, developmental stage