مجلة أوراق بحثية
Volume 3, Numéro 1, Pages 107-123
2023-06-30

الدور الإعلامي للفايسبوك في الوسط الجامعي: الصفحة الرسمية لقسم علم المكتبات والاعلام والاتصال بجامعة الجلفة نموذجا

الكاتب : خنفر رياض .

الملخص

يشهد الوقت الحالي تداولا رهيبا للمعلومات بمختلف أنواعها و عبر عدة وسائل، و هذا يدل على الحاجة الكبيرة للمستفيدين منها، نظرا لعدة اعتبارات منها اتساع دائرة المعرفة في شتى الميادين و المجالات، و مع ظهور تكنولوجيا الاعلام و الاتصال مع مطلع القرن الواحد و العشرين و سهولة استخدمها من طرف المواطنين بمختلف مستوياتهم العمرية، العلمية و الثقافية و هو ما حفز مختلف المؤسسات ومن الاكاديمية منها للاستثمار في هذا النوع من الاعلام ممثلا خصوصا في وسائل التواصل الاجتماعي الذي يسمح بنقل و تداول المعلومات بمختلف أنواعها (نص ، صوت ، صورة، فيديو ) لتسويق خدماتها، حيث ظهرت بداية من سنة 1997 و حققت نجاحا في 2004 سنة بروز Facebook . ومن هنا جاءت هذه الدراسة تهدف لمحاولة تحديد الدور الذي تساهم به وسائل التواصل الاجتماعي في تسيير خدمات مصالح قسم علم المكتبات والإعلام والاتصال بجامعة الجلفة من خلال الصفحة الرسمية له عبر الفايسبوك، والدور الإعلامي المتمثل في تقديم المعلومات والأخبار عن مختلف نشاطاته. مع فتح المجال للمستفيد من هذه الخدمات للمشاركة برأيه في طريقة سير النشاطات وعملية اتخاذ القرارات، حيث سمحت له بالارتقاء من المتلقي السلبي الى المشارك في تصميمها. وهو ما يطلق عليه مجتمع المعلومات. The present time witnesses a tremendous circulation of information in its various forms through several means. This indicates the significant need for its beneficiaries due to various considerations, including the expansion of knowledge in different fields. With the emergence of media and communication technology in the early 21st century, and its easy accessibility by citizens of different age, educational, and cultural levels, various institutions, including academia, have been motivated to invest in this type of media, especially in social media platforms. These platforms allow for the transmission and exchange of information in different forms (text, audio, image, video) to market their services. Facebook, which emerged in 1997 and achieved success in 2004, played a prominent role in this regard. Hence, this study aims to determine the role that social media platforms, particularly Facebook, play in managing the services of the Library, Media, and Communication Department at DJELFA University, along with their media role in providing information and news about their various activities. Moreover, it opens up the space for service beneficiaries to participate and express their opinions in the process of conducting activities and making decisions, enabling them to evolve from passive recipients to active contributors in the design of these activities. This is known as the information society.

الكلمات المفتاحية

الفايسبوك. الدور الإعلامي. الانترنيت. جامعة الجلفة