المجلة الجزائرية لبحوث الإعلام والرأي العام
Volume 3, Numéro 2, Pages 182-197

أساليب الإقناع في صفحات المترشحين للإنتخابات الرئاسية 12ديسمبر2019 على مواقع التواصل الإجتماعي (دراسة تحليلية على عينة من مضامين الصفحة الرسمية للمترشح الحر عبد المجيد تبون على الفيسبوك). Methods Of Persuasion In The Pages Of Presidential Candidates Of 12december 2019 On Social Networks (an Analytical Study Based On Sample From The Contents The Official Page Of Free Candidate Abdelmadjid Tabboune On Facebook).

الكاتب : شايب الدراع وليد . صحراوي جهاد .

الملخص

الملخص: تتمحور دراستنا هذه حول موضوع الأساليب الإقناعية المستخدمة من قبل المترشحين للإنتخابات الرئاسية الجزائرية (ديسمبر2019) عبر صفحاتهم الرسمية عبر موقع التواصل الاجتماعي "فيسبوك"، حيث حاولنا الوقوف على عمليات الإقناع السياسي في الوسائط الجديدة والتعرف على الكيفيات التي إستخدمت بها هذه الوسائط في العملية الانتخابية، ولأجل التعرف أكثر على هذا الموضوع تم إجراء دراسة تحليلية على عينة من منشورات الصفحة الرسمية للمترشح الحر للإنتخابات الرئاسية عبد المجيد تبون خلال فترة الحملة الإنتخابية، ومن بين ما وصلنا إليه من نتائج خلال هذه الدراسة تبين لنا أن أهم المواضيع التي وظفتها صفحة الدراسة هي المواضيع الإقتصادية ثم المواضيع السياسية، كما تبين لنا من خلال الدراسة أن تكرار الألفاظ والجمل كانت أهم وسائل الإقناع المعتمدة في منشورات الدراسة، أما بالنسبة لوسائل الإستشهاد فتبين لنا أن وسيلة تقديم الأرقام والإحصايات، إضافة لتضمين الرسائل المتضمنة في المنشورات بالمقولات والحكم العربية والشعبية كان أهم وسائل الإستشهاد في المنشورات عينة الدراسة. Abstract: Our study based on the methods of persuasion used by candidates in the Algerian presidential election (December 2019) through their official pages on the social networking site "Facebook". We tried to learn about the processes of political persuasion in the new media and to identify the ways in which these media were used in the electoral process. In order to discuss this subject clearly, an analytical study was conducted on a sample of the publications of the official page of the free presidential candidate Abdel Majid Tebboune during the election campaign period . As a result, the study confirmed that the most important topics that the study page selected are those of the economic subjects as well as the political issues. Additionally, it is proved that the repetition of words and sentences was the most important means of persuasion adopted in the publications of the study. As for the means of citation, it was basically the means of presenting numbers and statistics, in addition to the inclusion of the involved messages in publications, with Arabic quotes and proverbs, which were the most important means of citation in the publications of the study sample.

الكلمات المفتاحية

Methods of Persuasion ; Political communications ; Algerian presidential elections ; Facebook ; Social networking sites