القياس والدراسات النفسية
Volume 2, Numéro 2, Pages 177-189
2023-06-22

الغش في الوسط المدرسي وأثره على مخرجات العملية التعليمية

الكاتب : مزهودي خولة . مركون هبة .

الملخص

ملخّص تهدف ورقة البحث الحالية إلى تسليط الضوء على فجوة كبيرة تعيق في تحقيق أهم معيار لجودة العملية التعليمية في الجزائر، و الذي يعتبر من مهددات مبادئ التعليم وهو الغش المدرسي والذي شهد تفشيا تتسارع وتيرته في الانتشار داخل الأوساط التعليمية بشكل يوافق مختلف الظروف و الأزمنة إذ أصبح نمطا سلوكيا تتسم به معظم مراحل عملية التعليم وكأنها قاعدة يجب الاعتماد عليها لبلوغ غاية ما أو لتحقيق تحصيل جيد وبالرغم من الاهتمام التي أولته الإصلاحات التعليمية الجديدة لتحقيق معايير الجودة العالمية، إلا أنها ليست بمعزل عن هذا المشكل غايته تهديم مبادئ التعليم التي تؤثر في المنتوج الفكري و العلمي والتي بالضرورة تؤثر على مخرجات العملية التعليمية. The current research paper aims to highlight a significant gap in the achievement of the most important standard for the quality of the education process in Algeria, school cheating witch is one of the threats to the principles of education is examination fraud, which has seen an out bream that is rapidly spreading within the educational community in a manner consistent with different circumsterizes and times, it has become a pattern of behavior that characterizes most stages of the education process, its like a rule that must be relied upon to achievement, despite the attention paid to new educational reforms to achieve global quality standards, but its not in isolation from this problem to destroy the principle of education that effect the intellectual and scientific product, which necessarily affect educational process outcomes.

الكلمات المفتاحية

الغش المدرسي ; الوسط المدرسي ; مخرجات العملية التعليمية