مجلة الروائز
Volume 7, Numéro 2, Pages 372-394
2023-12-30

Self-efficacy And Its Relationship With Learning Motivation Among Secondary School Studentsفاعلية الذات وعلاقتها بدافعية التعلم لدى تلاميذ المرحلة الثانوية

Authors : Mezhoudi Khoula . Merkoune Hiba .

Abstract

The current study aimed at revealing the relationship between self-efficacy and learning motivation among secondary school students. The study sample consisted of (120) male and female students at Muhammad al-Siddiq ben Yahya el-Birine High School - Djelfa state - and to collect data, a measure of self-efficacy prepared by the researcher Habiba Roubibi was used in (2020), the measure of learning motivation by Youssef Qotami, year(1992), the study relied on the descriptive analytical approach, the data were treated statistically using the SPSS statistical package program, version (22), after collecting and analyzing the data, the results of the study resulted in the following: There is a statistically significant correlation between self-efficacy and learning motivation among secondary school students, There are no statistically significant differences in self-efficacy and learning motivation due to the gender variable (male/female) among secondary school students, There are statistically significant differences in self-efficacy and learning motivation due to the variable of specialization (scientific / literary) among secondary school students.هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن العلاقة بين فاعلية الذات والدافعية للتعلم لدى تلاميذ المرحلة الثانوية، تكونت عينة الدراسة من (120) تلميذاً وتلميذة بثانوية محمد الصديق بن يحي البيرين – ولاية الجلفة- ، ولجمع البيانات تم استخدام مقياس فاعلية الذات من اعداد الباحثة حبيبة روبيبي سنة (2020) ومقياس دافعية التعلم ليوسف قطامي سنة (1992)، واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي، وعولجت البيانات إحصائياً باستخدام برنامج الحزمة الإحصائيةSPSSإصدار(22)، وبعد جمع البيانات وتحليلها أسفرت نتائج الدراسة على ما يلي : وجود علاقة إرتباطية دالة احصائيا بين فاعلية الذات ودافعية التعلم لدى تلاميذ المرحلة الثانوية. عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في فاعلية الذات ودافعية التعلم تعزى لمتغير الجنس (ذكر/أنثى) لدى تلاميذ المرحلة الثانوية. توجد فروق ذات دلالة إحصائية في فاعلية الذات ودافعية التعلم تعزى لمتغير التخصص(علمي/أدبي) لدى تلاميذ المرحلة الثانوية.

Keywords

Self-efficacy ; learning motivation ; secondary school students ; فاعلية الذات ; دافعية التعلم ; تلاميذ المرحلة الثانوية