مجلة الإعلام والمجتمع
Volume 7, Numéro 1, Pages 447-460
2023-06-18

نظرية وحدة الوجود عند فلاسفة المتصوفة أصولها الأولى وآثارها السوسيولوجية

الكاتب : هميسي عبد الرشيد .

الملخص

وفدت عقيدة وحدة الوجود إلى الثقافة الإسلامية عن طريق عقائد وفلسفات أجنبية بائدة, كالهندوسية والفلسفة اليونانية . ومؤدى هذه العقيدة :" ما في الوجود إلا الله", أي أن ما نراه من مخلوقات ما هي إلا عين الله, والله يتجلى كيفما شاء. وقد تبنى هذه العقيدة فلاسفة المتصوفة, وهؤلاء جاؤوا في مرحلة ما بعد التصوف السني الصحيح, وقد خلطوا التصوف بفلسفات أجنبية وافدة, وكان نتيجة ذلك تبني عقيدة وحدة الوجود. إن هذه العقيدة تهدم أركان الإسلام فهي تنفي بالضرورة وجود ثنائية خالق ومخلوق, وجنة ونار... وتكاليف شرعية! وتصل منتهاها عندما تقر بأن جميع الديانات صائبة, حتى الذين عبدوا الصنم لم يعبدوا إلا الله. إن خطر هذه العقيدة كبير فهي تهدم العقيدة الإسلامية الصحيحة, وتفسد الشرع, والأخلاق التي أرساها الإسلام, وخطرها على المجتمع كبير ويمس عدة مستويات وأطر, وهذا المقال يحاول حصره وإضاءة بعض جوانبه. الكلمات المفتاحية: وحدة الوجود؛ المجتمع؛ ابن عربي؛ التصوف؛ العقيدة؛ فلاسفة المتصوفة. Abstract: The doctrine of the unity of existence came to the Islamic culture through obsolete foreign beliefs and philosophies, such as Hinduism and Greek philosophy. The meaning of this belief is: “There is nothing in existence but God,” meaning that what we see of creatures are nothing but God’s eye, and God manifests as He wills. This belief was adopted by Sufi philosophers, and these came in the post-Sunni correct Sufism stage, and they mixed Sufism with foreign and immigrant philosophies, and the result of this was the adoption of the doctrine of Unity of Existence. This belief destroys the pillars of Islam, as it necessarily negates the existence of the duality of Creator and creature, Heaven and Hell... and legal costs. And it reaches its end when it acknowledges that all religions are correct, even those who worshiped idols worshiped only God! The danger of this belief is great, as it destroys the correct Islamic belief, and corrupts the Sharia, and the morals established by Islam.

الكلمات المفتاحية

بن عربي ; المجتمع ; التص ; ف ; حدة ال ; ج ; د ; العقيدة