مجلة آفاق لعلم الاجتماع
Volume 13, Numéro 1, Pages 417-428
2023-06-12

علاقة الضغوط المهنية بالرضا الوظيفي لدى أساتذة التعليم الثانوي

الكاتب : بوزقزي رزيقة .

الملخص

تهدف هذه الورقة البحثية إلى التعرف على علاقة الضغوط المهنية بالرضا الوظيفي لدى أساتذة التعليم الثانوي؛ بحيث تكونت عينة الدراسة من 40أستاذا من ثانوية بن خروف ولاية البليدة. وبغرض جمع البيانات استخدمنا استبيانين :الاول الضغط المهني من اعداد منصوري مصطفي 2010 المقنن في البيئة الجزائرية ؛ والاستبيان الثاني الرضا الوظيفي : وقد أظهرت النتائج بأن : لا توجد علاقة ارتباطية بين الضغط المهني والرضا الوظيفي؛ توجد فروق ذات دلالة احصائية بين درجات الذكور والاناث في مقياس الضغوط المهنية لصالح الاناث؛ عدم وجود فروق بين أفراد العينة في درجات الضغوط المهنية حسب متغير المؤهل العلمي؛ توجد فروق ذات دلالة احصائية بين درجات مقياس الرضا الوظيفي تعزى لمتغير الجنس ؛ لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في درجات الرضا الوظيفي لدى أساتذة التعليم الثانوي تعزى لمتغير المؤهل العلمي. Abstract: This research paper aims to identify the relationship of occupational pressures with job satisfaction among secondary education teacher ;so that the study sample consisted of 40 teachers fro; Ben kharouf high school .blida. For the purpose of data collection .weused two questionnaires; the first was occupational pressures by Mousouri mostafa 2010 metal on the Algerianen environment; and the second questionnaire wa job satisfaction The results showed that : There is no correlation between occupational pressures and job satisfaction; There are statistically significant differences between the scores of males and females in the occupational stress in favor of girls; There are on differences between the sampel members in the degrees of occupation stress according to the educational qualification variable; There are statistically significant difference between the scores of the job satisfaction scale due to the gender variable; There are no statistically significant differences in the job satisfaction scores of secondary education teacher and academic qualification. Keywords: occupational pressures, satisfaction career , education professors secondary.

الكلمات المفتاحية

الضغوط المهنية ، الرضا الوظيفي ، أساتذة التعليم الثانوي.