التعليمية
Volume 13, Numéro 2, Pages 533-544
2023-06-08

التّربية الإبداعية في ظل: الأسرة- المدرسة- المجتمع

الكاتب : غول شهرزاد . زيتوني كريمة .

الملخص

ملخص: تهدف هذه المداخلة إلى الوقوف على الآليات المناسبة لتنشئة الطّفل ورعايته وتهيئة الظّروف المناسبة له ليكون قادرا على التّفاعل مع واقع العصر، ودفعه نحو التّطوّر والتّقدّم ومشاركته في بناء وطنه، ولا يتمّ ذلك إلّا بتكاثف أطراف ثلاث متمثّلة في: الأسرة، المدرسة، المجتمع. ولعلّ اتّحاد كلّ من الأسرة والمدرسة والمجتمع في إنشاء طفل ناجح في جميع الميادين والمستويات قائم على التّربية بأنواعها بما فيها التّربية الإبداعية الّتي قد تهمل، ومن هنا نطرح الإشكال الآتي: كيف نحقّق تربية إبداعية للطّفل؟ بمعنى آخر كيف نربي الطّفل إبداعيا؟ Abstract: This intervention aims to find out the appropriate mechanisms for raising a child, taking care of him and creating the appropriate conditions for him to be able to interact with the reality of the age, and pushing him towards development and progress and his participation in building his homeland, and this can only be done with the intensification of three parties represented in the family, school, and society. Perhaps the union of the family, the school and society in creating a successful child in all fields and levels based on all kinds of education, including creative education that may be neglected, and from here we present the following problem: How do we achieve creative education for the child? In other words, how do we raise a child creatively?

الكلمات المفتاحية

الطفل ; الأسرة ; المدرسة ; المجتمع ; التربية الإبداعية