مجلة تطوير العلوم الاجتماعية
Volume 15, Numéro 1, Pages 238-256
2022-09-15

مدى تحقّق الرّضا المهنيّ لممارسة مهنة التّدريس مستقبلاً لدى طلاب كليّة التّربية (دراسة ميدانيّة بكلية التّربية جامعة البُطانة- السّودان) The Extent Of Verifying Professional Satisfaction For Practicing Teaching Job In The Future For Faculty Of Education Student (field Study At Faculty Of Education –university Of Al-butana- Sudan )

الكاتب : الصديق الصديق عبد الصادق البدوي بله .

الملخص

ملخص: هدفت الدراسة إلى معرفة مدى تحقق الرضا المهني لممارسة مهنة التدريس مستقبلاً لدى طلاب كلية التربية جامعة البطانة في العام الدراسي2018-2019م، استخدم الباحثان المنهج الوصفي التحليلي، كما استخدما أداة الاستبانة، وتم تطبيقها علي عينة قوامها (200) طالباً من طلاب الدفعة الثانية في الفصل الدراسي الثامن (الأخير). وللتحليل الإحصائي استخدم الباحثان برنامج الحِزم الإحصائيّة للعلوم الاجتماعيّة SPSS))، توصلت الدراسة الي نتائج أهمها: وجود فروق ذات دلالة إحصائية في اتجاهات طلاب كلية التربية جامعة البطانة نحو ممارسة مهنة التدريس مستقبلاً تعزى لمتغير النوع (ذكر، أثنى) لصالح الإناث، عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في العوامل المؤثرة في الرضا أو عدم الرضا عن ممارسة مهنة التدريس مستقبلاً بين طلاب كلية التربية جامعة البطانة تعزى لمتغير النوع، لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في اتجاهات طلاب كلية التربية جامعة البطانة نحو ممارسة مهنة التدريس مستقبلاً، أو في العوامل المؤثرة في الرضا أو عدم الرضا نحو ممارسة مهنة التدريس مستقبلاً تعزى لمتغير المساق (علمي، أدبي). Abstract: The study aimed to find out the extent to which the professional satisfaction of practicing the teaching profession in the future was achieved among the students of the College of Education, Al-Butana University in the academic year 2018-2019. In the eighth (last) semester. For the statistical analysis, the researchers used the Statistical Package for Social Sciences (SPSS), the study reached the most important results: the presence of statistically significant differences in the attitudes of the students of the College of Education, Al-Butana University towards practicing the teaching profession in the future due to the gender variable (male, female) in favor of females, no differences Statistically significant in the factors affecting satisfaction or dissatisfaction with practicing the teaching profession in the future among students of the College of Education, Al-Batana University, due to the gender variable. Satisfaction or dissatisfaction with the future practice of the teaching profession due to the course variable (scientifically ,literal).

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: التربية، التعليم، اتجاهات. ; Keywords: Education, Learning, Trends