المعيار
Volume 14, Numéro 1, Pages 1147-1160
2023-06-03

توجهات الدافعية في التعلم الإلكتروني

الكاتب : ربعي محمد .

الملخص

هدف البحث الحالي هو التعرف والكشف عن خصوصية التعلم في البيئة المفتوحة والدور الجوهري للدافعية وخصوصا التعلم المفتوح فهي الخيال الملازم لكل أشكال التعلم بأنواعه. حيث قدمنا مضامينه حيث أصبح هذا التعلم عن بعد ثابتا وفق المقررات الرسمية من أولويات وزارتي التعليم العالي والتربية الوطنية تزامنا مع أزمة كورونا وما بعدها. وبالنظر للطبيعة المعقدة لهذا التأثير واتساع المقاربات التي تناولته وتعددها، عرضنا أهمها. مع استحالة أن نختار واحدة منها فقط. The aim of this article was to reflect on the contributions of motivation in online environment. Specifically in e -learning. Motivation is believed to be a key component in successful online learning; however, most existing studies of motivation focus on the e -learning. Although motivation is important in online learning, researchers have generally agreed that online learning entails motivation of multifaceted Perspective; therefore, one of the purposes of the current study was to identify the three perspectives of online learning motivation (learning Design, Learner Trait, Situational Perspective)

الكلمات المفتاحية

Motivation ; E-Learning ; ICT