السياسة العالمية
Volume 7, Numéro 2, Pages 474-495
2023-06-04

التسويق السياسي كآلية لإدارة الحملات الانتخابية:دراسة تجربة دونالد ترامب في الرئاسيات الأمريكية في 2016

الكاتب : عزوق نعيمة .

الملخص

تتناول الدراسة التسويق السياسي وتهدف إلى إبراز دوره في إدارة الحملات الانتخابية على ضوء التجربة الأمريكية من خلال دراسة الحملة التسويقية لترامب في رئاسيات2016. و استنتجنا بأن التسويق السياسي من أبرز آليات إدارة الحملات الانتخابية في الو.م.أ، يستخدمه المرشحون للتسويق لصورتهم وبرامجهم الانتخابية لاستقطاب الناخبين،واستطاع ترامب تحقيق فوز مفاجئ في رئاسيات 2016 لقوة حملته التسويقية،إلا أن التسويق السياسي يواجه عراقيل تحول دون تعميم تطبيقه عبر العالم أبرزها عراقيل تمويلية ولوجيستية،وصعوبة تطبيق أساليب التسويق في المجال السياسي. Abstract: The study deals with political marketing and aims to highlight its role in managing electoral campaigns in the light of the American experience by studying Trump's marketing campaign in the presidential elections 2016.We concluded that political marketing is one of the most important mechanisms for managing electoral campaigns in USA,which candidates use to market their image and electoral programs to attract voters.Trump was able to achieve a surprising victory in the presidential elections 2016,thanks to the strength of his marketing campaign. However, political marketing faces obstacles that prevent the generalization of its application across the world, most notably financing and logistical difficulties,and the difficulty of applying marketing methods in the political field.

الكلمات المفتاحية

: التسويق السياسي ; الحملة الانتخابية ; الو.م.أ ; دونالد ترامب ; رئاسيات 2016