مجلة الحقوق والعلوم السياسية
Volume 10, Numéro 2, Pages 821-836
2023-06-07

خصوصية التزامات أستاذ التعليم الثانوي بين القانون الأساسي العام للوظيفة العمومية 06/03 و القانون التوجيهي للتربية 08/04 والنصوص المكملة له

الكاتب : بن دومية سعدية .

الملخص

إن الأستاذ هو الشخص الذي ينشئ أجيال واعدة متعلمة ومثقفة، فهو يقدم علمه لعشرات الطلاب وليس لطالب واحد فقط، لذا يجب أن يكون ملما بمهامه ومسؤولياته اتجاههم ليقوم بهذه المهنة الشريفة على أكمل وجه. نركز من خلال هذه الدراسة على أستاذ التعليم التربوي وبصفة خاصة أستاذ التعليم الثانوي في القطاع العام، فباعتباره موظف عمومي له من الحقوق والضمانات فله أيضا مجموعة من الواجبات. وهي محور هذه الدراسة لنبين خصوصية هذه الالتزامات،فالواجبات التي يلتزم بها الأستاذ عديدة ومتنوعة منها ما ينص عليه القانون الأساسي للوظيفة العمومية باعتباره موظف عمومي، ومنها ما جاء تبعا للقانون التوجيهي للتربية 04/08 باعتباره موظفا في قطاع التربية.نحاول في هذه الدراسة عرض مختلف هذه الالتزامات وتبيان خصوصيتها من خلال دراسة مقارنتها طبقا لنصوص القانون الأساسي للوظيفة العمومية 06/03والقانون التوجيهي للتربية08/04 والنصوص المكملة له. The teacher is the person who builds promising and educated generations; he is the one who offers education not only to one student but to dozens of them. His duties and responsibilities must therefore be oriented towards the fullest performance of this honorable profession. Through this study, we are going to focus on secondary school teacher in the public sector; his rights and guarantees as well as his duties and commitments especially as these duties are numerous and varied, some of it, were stipulated in the General Basic Law of Public Service Act N° 06/03 since the teacher is a public official as the rest of these duties were stipulated in the law N° 08/04 laying down framework law on national education and its supplementary texts since the teacher belongs to the education sector.. In this study, we try to present the various obligations and clarify their specificity through a comparative study according to the texts of the Basic Law of Public Service 06/03 and the Education Directive Law 04/08 and its complementary texts.

الكلمات المفتاحية

أستاذ التعليم الثانوي ; القانون الأساسي العام للوظيفة العمومية 06/03 ; القانون التوجيهي للتربية08/04 ; التربية ; التلميذ