مجلة دراسات وأبحاث اقتصادية في الطاقات المتجددة
Volume 10, Numéro 1, Pages 214-233
2023-05-15

المنتجات المحسنة بيئيا، التحدي نحو تحقيق تنمية مستدامة لتحقيق رضا الزبون ورفع الحصة السوقية

الكاتب : هيمة نادية .

الملخص

ان الاتجاهات التسويقية الحديثة تنادي بضرورة تبني منتجات لا تضر بالبيئة و صحة المستهلك و تؤدي في نفس الوقت إلى رفع الحصة السوقية للمؤسسة و تزيد من عوائدها المالية وتحقق التنمية المستدامة لمنظمات الأعمال هذه التجربة الرائدة انفردت بها في البداية الدول المتقدمة مقارنة بدول العالم الثالث التي طالما عانت من عدة معوقات ، و أمام واقع جديد للمنظمات العربية و استجابة للتطورات العلمية و التغيرات البيئية ظهرت حتمية تبني المؤسسات العربية عامة والجزائرية خاصة لفلسفة التسويق الأخضر و التوجه نحو المنتجات الخضراء . Abstract: The trends modern marketing calls for the need to adopt products that do not harm the environment and the health of the consumer and lead at the same time to raise the market share of the institution and increase revenues and financial check the sustainable development of business organizations this pilot is alone in initially developed countries compared to countries of the Third World , which has long suffered from a number of obstacles , and in front of a new reality of Arab organizations and in response to scientific developments and environmental changes appeared inevitable adoption of Arab institutions in general and the Algerian special philosophy of green marketing and the trend towards green products and from here highlights the problem the following : How can the products improved environmentally achieve development sustainable contribute to raising the market share of the organizations. JEL classifications codes: D22, D39, E23, L10

الكلمات المفتاحية

التسويق الأخضر ; المنتجات المحسنة بيئيا ; التنمية المستدامة ; الحصة السوقية