مجلة هيرودوت للعلوم الإنسانية والاجتماعية
Volume 7, Numéro 1, Pages 336-357
2023-04-01

الاستثمار في الموارد البشرية لتسويق خدمات المعلومات: دراسة ميدانية بجامعات(باتنة، بسكرة، عنابة وقالمة)

الكاتب : طرشان حنان . ريحان عبد الحميد .

الملخص

الملخص: جاءت هذه الدّراسة بهدف الكشف عن العلاقة بين الاستثمار في العنصر البشري وتسويق خدمات المعلومات، بإجراء دراسة ميدانية بجامعات باتنة، بسكرة، عنابة وقالمة، ومن أجل تحقيق أهداف الدّراسة تم اعتماد المنهج الوصفي التحليلي، كما استخدمت استمارة الاستبيان كأداة لجمع البيانات وبرنامج Spss لغرض التحليل الإحصائي. وقد أظهرت نتائج الدراسة وجود علاقة تأثير ذات دلالة إحصائية بين الاستثمار في الموارد البشرية وتسويق خدمات المعلومات، كما أظهرت هذه النتائج أن المتغيرات المستقلة ( برامج وخطط التدريب، تنفيذ البرامج التدريبية، تقييم البرامج التدريبية) كان لها تأثيرا إيجابيا في المتغير التابع(تسويق خدمات المعلومات)، وعلى هذا الأساس قدّمت الدّراسة مجموعة من الاقتراحات والتي من شأنها تفعيل دور المكتبات الجامعية التي أُجريت بها الدّراسة الميدانية في مجال استثمار الموارد البشرية لأجل تسويق خدمات المعلومات بشكل يحقق رضا المستفيد. الكلمات المفتاحية: الاستثمار، الموارد البشرية، إدارة الموارد البشرية، التدريب، تسويق خدمات المعلومات. Abstract: This study came with the aim at uncovering the relationship between investment in the human factor and the marketing of information services by conducting a field study at the universities of Batna, Biskra, Annaba and Guelma. In order to achieve the objectives of the study, the analytical descriptive method was adopted. A questionnaire form was also used as a tool for data collection and Spss for statistical analysis. The results of the study revealed a statistically significant impact relationship between investment in human resources and marketing of information services, and indicated that independent variables (programmes and plans training, implementation of training programmes, evaluation of training programmes) had a positive impact on the dependent variable (marketing of information services). On this basis, the study presented a series of proposals that would foster the role of university libraries in which the field study was conducted in the field of human resources investment in order to market information services in such a way as to reach the beneficiary's satisfaction Keywords: investment, human resources, human resources management, training and marketing of information services.

الكلمات المفتاحية

الاستثمار الموارد البشرية التدريب تسويق خدمات المعلومات