مجلة النمو الاقتصادي والمقاولاتية
Volume 6, Numéro 1, Pages 47-58
2023-03-07

The Regulatory Authority Of Post And Electronic Communications: A Case Study Of The Electronic Communications Market In Algeria

Authors : Menad Mohammed . Gueddal Zine Dine .

Abstract

This study aims to identify the state of the electronic communications market in Algeria through the newly created tuning authority to frame and regulate this market according to the powers granted to it and through several mechanisms of intervention and at several levels, most notably the phone market and the Internet market, where the tasks of the authority were addressed regulating postal and electronic communications and its organizational structure, as well as systems for the exploitation of electronic communications ,It was also referred to within the stages of the research to the economic adjust and the various authorities of it, leading to a statistical presentation and analysis of the phone market and the Internet market, in addition to the share of each dealer in this market is without neglecting the consumer rights guaranteed by the applicable regulation and legislation. The study concluded that the authority to adjust the post and electronic communications in Algeria contributed significantly to the regulation of the telephone and internet markets in various types of technology directly related to these two markets and achieving a set of positive economic performances, and the latter is considered an important market, despite reaching a state of market saturation, which was preceded by continuous growth. تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على حالة سوق الاتصالات الالكترونية في الجزائر من خلال سلطة الضبط المستحدثة لتأطير وتنظيم هذه السوق حسب الصلاحيات المخولة لها وعبر عدة آليات للتدخل وعلى عدة مستويات أبرزها سوق الهاتف وسوق الأنترنت، حيث تم التطرق إلى مهام سلطة ضبط البريد والاتصالات الالكترونية وهيكلها التنظيمي وكذا أنظمة استغلال الاتصالات الالكترونية، كما تمت الاشارة ضمن مراحل العرض إلى الضبط الاقتصادي ومختلف سلطات الضبط وصولا إلى عرض احصاءي وتحليل لسوق الهاتف وسوق الأنترنت إضافة إلى حصة كل متعامل في هذه السوق دون إغفال حقوق المستهلك المضمونة بموجب التنظيم والتشريع المعمول بهما. توصلت الدراسة إلى أن سلطة ضبط البريد والاتصالات الالكترونية في الجزائر ساهمت بشكل كبير في تنظيم سوقي الهاتف والأنترنت بمختلف أنواع التكنولوجيا ذات الصلة المباشرة بهاتين السوقين وتحقيق مجموعة من الأداءات الاقتصادية الايجابية، كما أن هذه الأخيرة تعتبر سوقا واعدة بالرغم من الوصول إلى حالة تشبع السوق الذي سبقه نمو متواصل.

Keywords

Regylatory Authority ; electronic communication ; telephone market ; internet market ; Algeria