مجلة الحكمة للدراسات الفلسفية
Volume 11, Numéro 1, Pages 840-852
2023-03-05

الخجل والذكاء الوجداني لدى طلبة الجامعة في ضوء متغير التخصص - دراسة ميدانية على بعض طلبة كلية العلوم الإنسانية والإجتماعية بجامعة المدية -

الكاتب : أوباجي محمد . مولاي مصطفى عبدالنور .

الملخص

ملخص: هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن الفروق في درجات الخجل والذكاء الوجداني لدى طلبة الجامعة تُعزى لمتغير التخصص، تكونت العينة من 319 طالبا وطالبة (تخصص العلوم الإجتماعية: 169، تخصص العلوم الإنسانية: 150)، تم إختيارهم بطريقة عشوائية من كلية العلوم الإنسانية والإجتماعية بجامعة المدية، تم إستخدام مقياسين هما: مقياس الذكاء الوجداني للباحث أحمد العلوان (2010)، ومقياس الخجل ل (Cheek et Melchiar, 1985) ترجمة لولو حمادة وحسن عبد اللطيف (1999)، وتعديل الباحث محمد بدر الأنصاري (2002)، تم إستخدام المنهج الوصفي لتناسبه وطبيعة الدراسة، وبعد تطبيق نظام الحزمة الإحصائية والإجتماعية (spss) أسفرت النتائج على: وجود فروق في درجة الخجل تعزى لمتغير التخصص (علوم إنسانية - علوم إجتماعية) لصالح تخصص العلوم الإنسانية، وجود فروق بين الطلبة في درجة الذكاء الوجداني تعزى لمتغير التخصص (علوم إنسانية - علوم إجتماعية) لصالح العلوم الإجتماعية ). Abstract: This study aimed to reveal differences in degrees of shyness and emotional intelligence among university students due to the variable of specialization, The sample consisted of 319 male and female students,(Social Sciences Major: 169, Humanities Major: 150), were randomly selected from the Faculty of Humanities and Social Sciences at Medea University, Two scales were used: the emotional intelligence scale of the researcher Ahmed Al-Alwan (2010), and the shyness scale of (Cheek et Melchiar, 1985) translated by Lulu Hamada and Hassan Abdel-Latif (1999), and modified by the researcher Muhammad Badr Al-Ansari (2002). The descriptive approach was used to suit it and the nature of the study, and after applying the statistical and social package system (spss) the results revealed that: There are differences in the degrees of shyness due to the specialization variable (humanities - social sciences) in favor of the humanities major, and there are differences between students in degrees of emotional intelligence due to the specialization variable (humanities - social sciences) in favor of social sciences.

الكلمات المفتاحية

الخجل ; الذكاء الوجداني ; الطالب الجامعي ; Shyness ; emotional intelligence ; university student