مجلة الحكمة للدراسات الفلسفية
Volume 11, Numéro 1, Pages 295-306
2023-03-05

التنمر وتقدير الذات عند المراهق المتمدرس دراسة لستة(06) حالات

الكاتب : كوسة فاطمة الزهراء .

الملخص

الملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة مستويات كل سلوك التنمر و تقدير الذات عند المراهق المتمدرس ،ولتحقيق أهداف الدراسة اعتمدنا على المنهج الوصفي دراسة حالة بتطبيق مقياس تقدير الذات لكوبر سميث، و مقياس التنمر لمجدي محمد الدسوقي على عينة متكونة من ستة (06) مراهقين متمدرسين منهم ثلاثة ذكور (03)،وثلاثة(03) إناث، تتراوح أعمارهم ما بين 13 و 20 سنة، تم اختيارهم بطريقة قصديه. وتوصلت الدراسة الى تحقق فرضية الاولى مفادها أن للمراهق المتمدرس مستوى مرتفع لسلوك التنمر ،كما اسفرت نتائج الدراسة الى عدم تحقق الفرضية الثانية والتي مفادها أن المراهق المتمدرس له مستوى تقدير الذات متوسط . Abstract: The current study aimed to find out the levels of both bullying and self-esteem among schooled adolescents, and to achieve the objectives of the study, we relied on the descriptive approach, a case study, and by applying each of Cooper Smith's self-esteem scale, and Magdi Muhammad Al-Desouki's bullying scale on a sample of six (06) schooled adolescents Among them are (03) males and (03) females, between the ages of 13 and 20, who study in the intermediate and secondary stages as follows: (02) First Intermediate, (01) Third Intermediate, (01) Third Secondary, (02) First Secondary, which were chosen in an intentional manner, i.e. a group of adolescents who suffer from bullying in their classroom. The study concluded that the first study hypothesis, which is that the adolescent The schooled has a high level of bullying behavior. The hypothesis of the second study, which is that the schooled adolescent has not a middle level of self-esteem, has also been verified.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: سلوك التنمر،تقدير الذات ،المراهق المتمدرس ; Keywords: bullying behavior, self-esteem, schooled adolescent