دراسات نفسية وتربوية


Description

Psychological and educational studies is an annual scientific journal, issued by the University of Algiers 2, in an electronic and hard copy. It is not only concerned with the psychological and educational aspect, but it is a multidisciplinary journal. The first publication of this journal dates from 1985, and it is concerned with publishing various national scientific research and from various countries and cultures. It also interested in studies in various fields: such as general psychology and the study of the psychological, cognitive, linguistic, family, school and professional problems. It is also interested in studying educational and social problems in general. Research papers are publishing in three foreign languages: Arabic, English, and French. Research is accepted according to academic standers characterized by clarity, objectivity, credibility and originality

Annonce

اعلان

اعلان

نعلم كل من الأساتذة وطلبة الدكتوراه الأفاضل عن صدور العدد القادم في شهر نوفمبر 2022. من يرغب في نشر مقال علمي يجب أن يحترم الشروط الشكلية والاطلاع على دليل المؤلف. ينبغي ألا يقل عدد صفحات المقال عن 10صفحات ولا يفوق 25 صفحة.

19-04-2022


7

Volumes

7

Numéros

46

Articles


نوعية الحياة و علاقتها بمؤشرات الرفاهية لدى أساتذة التعليم الثانوي

فاضل سعدية,  سعادي وردة, 
2022-04-16

الملخص: هدفت الدراسة إلى الكشف عن مستوى نوعية الحياة لدى أساتذة التعليم الثانوي ،و كذا معرفة العلاقة بين نوعية الحياة و مؤشرات الرفاهية النفسية و الاجتماعية ، و كذلك الكشف عن الفروق الموجودة في نوعية الحياة عزى لمتغير الجنس . تكون عينة الدراسة من 60 أستاذ و أستاذة من التعليم الثانوي ،تم اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة ، طبقنا مقياس نوعية الحياة لزينب شقير (2009) ، و استبيان حول مؤشرات الرفاهية النفسية و الاجتماعية ، أسفرت نتائج الدراسة إلى ما يلي : - مستوى نوعية الحياة لدى أساتذة التعليم الثانوي يتراوح بين المتوسط و المرتفع . - توجد علاقة ارتباطية عكسية سالبة بين مؤشرات الرفاهية النفسية و الاجتماعية و نوعية الحياة لدى أساتذة التعليم الثانوي . بالإضافة إلى عدم وجود فروق دالة في نوعية الحياة تعزى لمتغير الجنس لدى أساتذة التعليم الثانوي The study aimed revealing the quality of life of secondary school teachers , as well as the relationship between quality of life and differences in quality of life due to gender variable. The simple of the study consists of 60 teachers from secondary education, selected in the simple random maner , we applied the quality of life measure of zineb chakir (2009) ,and questionnaire on indicators of psychological and social well-being .The results of the study resulted in the following : -The quality of life of secondary education teachers rangs from medium to high. -There is a negative inverse correlation between psychological well-being indicators the social and the quality of life of secondary school teachers . In addition , there are no significant differences in quality of life attributable to the gender variable among secondary education teachers .

الكلمات المفتاحية: نوعية الحياة ; رفاهية نفسية ; رفاهية اجتماعية


مساهمة العلاج بالتنويم الايحائي الايريكسوني الايجابي في تسيير الألم لدى المريض الذي يعاني ألما مزمنا

لعوج مريم,  زندي يمينة, 
2022-04-16

الملخص: ملخص: تهدف الدراسة الحالية إلى دراسة مدى مساهمة العلاج بالتويم الايحائي الايريكسوني الايجابي، في تسيير الألم لدى المريض الذي يعاني ألما مزمنا، وقد شملت الدراسة 03حالات تم انتقاءهم بصفة قصدية موزعين على العيادات الطبية الخاصة بولاية سطيف، حيث تهدف هذه الدراسة إلى المساهمة في نشر الوعي الصحي بفاعلية هذا النوع من العلاجات، واقتراح بروتوكول علاج نفسي قائم على التنويم الايحائي الايريكسوني الايجابي لتسيير الألم المزمن، ومن أجل التحقق من فرضيات الدراسة اعتمدنا على منهج دراسة الحالة، وبعد جمع البيانات وتحليلها خلصت نتائج الدراسة إلى أن المريض الذي يعاني ألما مزمنا، لايتوجه لطلب مساعدة الأخصائي النفساني، كمابينت النتائج مساهمة العلاج بالتنويم الايحائي الايريكسوني الايجابي في تسيير الألم لدى المرضى الذين يعانون من ألم مزمن ، وعليه صار لزاما على الأخصائيين والمعالجين النفسانيين العمل على الرفع من مستوى الوعي الصحي لدى المرضى الذين يعانون ألما مزمنا بفاعلية هذا النوع من العلاجات، وكذا المساهمة في نشر دراسات توضح فعالية فعاليته في تسيير الألم المزمن. Abstract: The current study aims to study the contribution of positive Ericksonniene hypnotherapy suggestive in managing pain in a patient suffering from chronic pain.The study included 03cases who were deliberately selected from setif’s private medical clinics .Where this study aims to contribute to spreading health awareness of the effectiveness of this type of therapy ,and to propose a psychological therapy protocol based on positive Ericksonniene hypnotherapy suggestive to manage chronic pain. In order to verify the hypothesis of the study, we relied on case study method and after data collection and analysis the results concluded that : the patient who suffers from chronic pain does not seek the help of a psychologist, also showed the contribition of positive Ericksonniene hypnotherapy suggestive in managing pain in patient with chronic pain. Accordingly, it became necessary for psychotherapists, doctors to work to raise the level of health awareness among patients who suffer from chronic pain, with the effectiveness of this type of therapy, as well as to contribute to the publication of studies showing its effectiveness in managing chronic pain.

الكلمات المفتاحية: ; العلاج بالتنويم الإيحائي الايريكسوني الايجابي ; الألم المزمن ;Positive Ericksonian Hypnotherapy suggestive ; Chronic pain


الادمان و علاقته بالعنف الالكتروني لدى طلبة الجامعيين

دكتور محمد عباس عبود, 
2022-04-16

الملخص: يهدف البحث الحالي التعرف على الأدمان و علاقته بالعنف الالكتروني لدى الطلبة الجامعيين. و يركز البحث على وجود فروق حسب متغير النوع و كذلك يهدف تعرف على الادمان و علاقته بالعنف الالكتروني . يسعى الباحث الى بنى مقياس الادمان الالكتروني و تبني مقياس العنف الالكتروني, اداة البحث الحالي مكونه من (40) فقره موزعه على مجالين ( العنف الالكتروني و الادمان الالكتروني) , اعتمد الباحث المنهج الوصفي , و قد قام الباحث مجتمع البحث باختيار (200) من طلبة الجامعة بطريقة عشوائية. مستخدماً الباحث الاساليب الاحصائية و استخدام الباحث الحقيبة الاحصائية (spss). حيث يعرض الباحث النتائج التي تتوصل اليها الدراسة الحالية وفق نتائج تطبيقات الادوات وتحليل البيانات احصائية وعرضها في جداول وتفسير ومقارنة تلك النتائج وفق الاطار النظري ودراسات السابقة حيث يضع الباحث عدد من التوصيات الاجرائية والمقترحات التطبيقية في ضوء نتائج البحث وسوف يستخدم الباحث المصادر والمراجع ذات العلاقة بالدراسة الحالية .

الكلمات المفتاحية: العنف الالكتروني , الأدمان الالكتروني , الانترنيت


معتقدات المعلمين تجاه توظيف بحث الدرس في الممارسات التدريسية في مدارس التعليم الأساسي بسلطنة عمان

الدكتور حميد بن مسلم بن سعيد السعيدي,  استاذ خالد بن جمعة بن خميس الشيدي, 
2022-06-29

الملخص: هدفت الدراسة إلى التعرف على مستوى معتقدات المعلمين تجاه توظيف بحث الدرس في الممارسات التدريسية في مدارس التعليم الأساسي بسلطنة عمان وعلاقتها ببعض المتغيرات. ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحثان المنهج الوصفي الكمي، وذلك بإعداد مقياس للمعتقدات مكون من (35) عبارة موزعة على خمس مجالات، وبعد التحقق من صدق الأداة وثباتها تم تطبيقها على عينة بلغت (103) معلماً ومعلمة. وقد كشفت نتائج الدراسة أن مستوى معتقدات المعلمين تجاه توظيف بحث الدرس في الموقف الصفي في مدارس التعليم الأساسي بسلطنة عمان، جاءت بدرجة موافق بشدة بمتوسط حسابي (4.24). كما أشارت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات مستوى معتقدات المعلمين تجاه توظيف بحث الدرس تعود لمتغيرات الوظيفة والتخصص، في حين كشفت النتائج عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات مستوى معتقدات المعلمين تجاه توظيف بحث الدرس تعود لمتغيرات الجنس لصالح الإناث، وفي متغير التوظيف لصالح المعلمين الذين وظفوا بحث الدرس. وأوصى الباحثان بضرورة تنظيم دورات متقدمة، وعقد مشاغل تربوية، تٌعنى بتدريب المعلمين في توظيف بحث الدرس، وتفعيل دور المشرفين التربويين في متابعة توظيف المعلمين لبحث الدرس. الكلمات المفتاحية: المعتقدات، بحث الدرس، الممارسات التدريسية، المعلمين. This study aimed to identify the level of teachers' beliefs towards using lesson research in practices in basic education schools in the Sultanate of Oman and its relationship to some variables. To achieve the objectives of this study, the researchers used the quantitative descriptive approach, by preparing a belief scale consisting of (35) phrases distributed over five areas, and after verifying the validity and reliability of the tool, it was applied to a sample of (103) male and female teachers. The results of this study revealed that the level of teachers' beliefs about the use of lesson research in the classroom situation in basic education schools in the Sultanate of Oman came to a degree of strongly agree with an arithmetic mean (4.24). The results also indicated that there were no statistically significant differences between the average level of teachers’ beliefs towards using the lesson research due to the variables of job and specialization, while the results revealed the presence of statistically significant differences between the average level of teachers’ beliefs towards the using of lesson research. It refers to the gender variables in favor of females, and the employment variable in favor of teachers who use the lesson research. The researchers recommended the necessity of organizing advanced courses and holding educational concerns, concerned with training teachers in employing lesson research, and activating the role of educational supervisors in following up on teachers’ employment to research the lesson. Keywords: beliefs, lesson research, teaching practices, teachers.

الكلمات المفتاحية: المعتقدات ; بحث الدرس ; الممارسات التدريسية ; المعلمين