معارف
Volume 17, Numéro 2, Pages 1614-1635
2022-12-31

أثر برنامج تعليمي باستخدام التصور العقلي في تعلم بعض المهارات الأساسية في كرة الطائرة في الطور الثانوي.

الكاتب : زواوشة عبد القادر . بومعزة محمد لمين .

الملخص

الملخص: هدف هذا البحث الى معرفة أثر برنامج تعليمي باستخدام التصور العقلي في تعلم بعض المهارات الأساسية في كرة الطائرة ،وتمثل مجتمع البحث في تلاميذ السنة الثانية ثانوي في مدينة المدية ،في حين أخذت منه عينة قدرها (34) تلميذ،وهذه العينة تشكل 34.69% من مجتمع البحث وتم اختيار هذه العينة بالطريقة العمدية .واستخدم الباحثان المنهج التجريبي ذو المجموعتين المتكافئتين (ضابطة و تجريبية) وتم تقسيم عينة البحث إلى مجموعتين متكافئتين ومتجانستين ،وبعد تطبيق البرنامج التعليمي المقترح على المجموعة التجريبية ،تم اجراء القياسات والاختبارات ،وباستخدام الوسائل الاحصائية المناسبة ،ومن خلال النتائج المحصل عليها توصل الباحثان الى فاعلية كبيرة للتصور العقلي في تحسين عملية تعلم التلاميد للمهارات . ABSTRACT: The aim of this research was to find out the impact of an educational program using mental visualization in learning some basic skills in volleyball, and the research community was represented by second-year secondary students in the city of Medea, while a sample of (34) students was taken from it, and this sample makes up 34.69% of the research community and this sample was chosen deliberately .The researchers used the experimental approach with two equivalent groups (control and experimental) , and the research sample was divided into two equal and homogeneous groups, and after applying the proposed educational program to the experimental group, measurements and tests were carried out, and using appropriate statistical means, and through the results obtained, it was concluded The researchers pointed to the great effectiveness of mental visualization in improving the learning process of students for skills.

الكلمات المفتاحية

التصور العقلي ; المهارات الأساسية ; كرة الطائرة ; : mental visualization ; basic skills ; volleyball