مجلة التكامل في بحوث العلوم الاجتماعية والرياضية
Volume 6, Numéro 2, Pages 85-102
2022-12-31

فلسفة الدين عند رونيه ديكارت

الكاتب : بن شعيب بلقاسم .

الملخص

إن كمال فلسفة الدين عند ديكارت يتمظهر في الله وعلاقته بالوجود العيني المتمثل في المعرفة الإلهية الفطرية، وفهم الدين، بل وفلسفة الدين على أساس أنه موجود بالفعل وبالقوة. فلا يمكن الفصل بين الماهية والوجود، إذ لا يمكن الفصل عندها بين الله ومخلوقاته وهو أمر يصدق جوهره على عرضه، ففلسفة الدين الديكارتية تكمن في العلاقة الإلهية الثاوية في البشر، والتي تعبر عنها الروح في أسمى تجلياتها عبر الأخلاق، وكل ذلك بديهي بالنسبة لديكارت، لأن الوجود الإلهي معلوم وثابت ومعلل، وهو من نتائج ما توصل إليه ديكارت في أولويات أدلة وجود الله. ففلسفة الدين عنده تتماهى بين الله والعالم والإنسان لإثبات سيطرة الله على الوجود بالقوة فالوجود بالفعل. For Descartes, The perfectness of the philosophy of religion seems in God and his relation with the visual existence which consider in the innate divine knowledge, religion understanding, yet philosophy of religion based on God existence and power. So there is no ability to separate between the essence and the existence, also between God and his creature, and this is believable in its essence rather than its propos. The Cartesian philosophy of religion lies in the divine relation that is innate in human bieng .This later can be expresses by the soul in a supreme reflections through ethics. All of this is axiomatic for Descartes because the divine existence is known, fixes, and reasoned. This is the results that Descartes connected in the priorities of God existence‘s evidences. Here, the philosophy of religion identied between God and the world and human bieng to proof God domination over existence by force is Indeed existence.

الكلمات المفتاحية

ديكارت ; فلسفة الدين ; الوجود ; القوة ; الجوهر ; Descartes ; philosophy of religion ; the existence ; , power ; the essence