الدراسات القانونية المقارنة
Volume 8, Numéro 2, Pages 60-99
2022-12-29

فعالية تقنية تنميط البيانات الشخصية في تخصيص التجارة الإلكترونية على ضوء اللائحة العامة رقم2016/679 المتعلقة بحماية البيانات. The Effectiveness Of Personal Data Profiling Technology In Personalizing E-commerce In Light Of General Regulation No. 2016/679 On Data Protection

الكاتب : سرير فاطمة . رباحي أحمد .

الملخص

ملخص: في ظل الزخم المعلوماتي المتلاحق في العصر الرقمي وما لحقه من ظهور تقنيات الذكاء الاصطناعي، تسعى مواقع التجارة الإلكترونية لمنافسة الشركات وزيادة أرباحها إلى أقصى حد ممكن، بينما يرغب كل مستهلك في أن يكون قادرا على الحصول على منتجات وضعت خصيصا له وتلبي احتياجاه وبـأسعار تتناسب وقدرته المالية، مع توفيرها له في الوقت المناسب، مما يضمن رضاه وبالتالي ولاءه لهذه المواقع. ومن الواضح أن تحقيق هذين المسعيين يصب جله في التمكن من شخصنة التجارة الإلكترونية من خلال تقنية التنميط المعقدة التي تشبه إلى حد بعيد قراءة الطالع؛ حيث تستطيع من خلال معالجتها للبيانات الشخصية التنبؤ بميول وسلوكيات وتفضيلات المستهلك بغية استهدافه بإعلانات وأسعار شخصية. لكن ممارسة هذا النوع من المعالجة ليس بالأمر الهين إطلاقا؛ لأن الفهم الجيد والدقيق لحاجات ورغبات المستهلك يستدعي ابتداءً جمع البيانات الشخصية للمستهلك التي في الغالب يتم اقتفاء أثرها من اشتراكه في التطبيقات والمواقع الإلكترونية وغيرهما دون علمه؛ مروراً بمرحلة التحليل عن طريق خوارزميات الذكاء الاصطناعي المعقدة؛ وصولاً إلى تطبيق هذه التحليلات لإنشاء ملف تعريف شخصي مفصل للمستهلك الإلكتروني يضرب بجذوره في اختراق تقنية التنميط خصوصية وشفافية البيانات الشخصية. وقد عالجنا من خلال هذه الدراسة تقنية تنميط البيانات الشخصية طبقاً للائحة العامة رقم 2016/679 المتعلقة بحماية البيانات التي بدورها تشجب بصفة خاصة الانتهاكات الصارخة لهذه التقنية، من خلال تحديد مضمون هذه التقنية، وكذا بيان أثره في تخصيص التجارة الإلكترونية -الإعلان والتسعير-، كما تناولت الدراسة التنظيم القانوني للمبادئ والأسس القانونية لهذه التقنية. وفي الختام تطرقنا إلى بيان أثر اتخاذ القرار الآلي الذي يستند حصرياً على المعالجة الآلية دون أي تدخل بشري على تخصيص التجارة الإلكترونية والذي خصته اللائحة بنص المادة 22 منها. Abstract With the successive informational momentum in the digital era and the following emergence of artificial intelligence technologies, electronic commerce sites aim to compete with companies and to maximize its profits, while every consumer wants to be able to get specially formulated products for him, to meet his needs as well as pricing them in a way that fits his purchasing power, and timely providing them to him, so ensuring his satisfaction and therefore his loyalty to these sites. It is obvious that the realisation of these two endeavours is all in the mastery of electronic commerce's personalization through complicated profiling technology which is very similar to fortunetelling; so by processing of personal data, it can predict the attitudes, behaviours and preferences of the consumer in order to target him with advertisements and personal prices. However, practicing this type of processing is absolutely not easy; because the good and accurate understanding to customer's needs and desires requires firstly the collection of consumer's personal data which is often traced from his subscription to the applications and websites and others without his knowledge; through the analysis by complicated artificial intelligence algorithms; to the application of these analyses to create a detailed personal profile of the electronic consumer, which is rooted in the breach of profiling technology, privacy and transparency of personal data. Thus, through this study we have tackled the personal data profiling technology according to the general regulation No. 2016/679 on data protection which particularly condemns the flagrant violations of this technology, by determining the content of this technology as well as indicating its impact in the personalization of electronic commerce - advertisement and pricing -, the study also discussed legal regulation of the principles and legal basis to this technology. In conclusion, we discussed the indication of the automated decision making impact which is exclusively based on the automated processing without any human intervention on the personalization of electronic commerce which is cited by the regulation in the text of article 22 thereof.

الكلمات المفتاحية

التنميط ; البيانات الشخصية ; تخصيص ; الإعلان ; التسعير ; التجارة الإلكترونية ; Profiling ; personal data ; advertisement ; pricing ; personalization ; electronic commerce