جماليات
Volume 9, Numéro 1, Pages 35-57
2022-12-29

جماليات تشكيل عرض احتفال أبي العجائب في بلاد الغرائب لعبد الكريم برشيد

الكاتب : طالب خالدية . حطاب طانية .

الملخص

شهد المسرح العربي تطوراً كبيرا ولم يبق حبيس التّأثير بالمسرح الغربي والخضوع للقالب الأرسطي الجاهز، إنّما حاول التّمرد والانقلاب على ذلك، فانكب المسرحيون العرب على إعطائه خصوصيته المتفرّدة، خاصة مع ظهور الاحتفالية التي جاءت برؤى مغايرة غايتها التّأسيس والتّأصيل لمسرح عربيّ شعبي احتفالي، بما نملك من مقومات فرجوية عربية تعبّر عن الـ"نحن". سنتطرق في هذه الورقة البحثية إلى نموذج من أعمال عبد الكريم برشيد المتمثّل في مسرحية "أبي العجائب في بلاد الغرائب "مبرزين من خلاله كيفية تركيب العرض المسرحي الاحتفالي. The arabic theatre witnessed development, it stayed neither influencing nor submission in the western theatre and the readiness Aristotelian template.As well as, it tried rebeling and overturing upon the classical theatre. The Arabic creaters engaged in giving arabic theater its unique specifity, especially with the appearance of ceremonial or festivity wich came in different visions.In addition,its aim is rooting and incorporating an Arabic popular theatre by using our Arabic spectacular forms wich are expressing on ”we”. Moreover, The present study discusses one of abdelkrim berrechid’s works entitled "Abi Adjaib in the strange country"by studying the mechanisms used in composing the ceremonial presentation

الكلمات المفتاحية

النّص الاحتفالي؛ العرض الاحتفالي ؛عناصر العرض الاحتفالي ؛ عرض أبي العجائب في بلاد الغرائب. the ceremonial text; the ceremonial presentation; elements of the ceremonial presentation; presentation Abi Alajaib in the strange country.