فصل الخطاب
Volume 11, Numéro 3, Pages 191-204
2022-09-30
الكاتب : حدور ربيحة . رويدي عدلان .
حظيّ الحبّ بكثير من الاهتمام الأدبي نثرا وشعرا، وغدا وروده في الأعمال الإبداعية أمرا طبيعيا، غير أنّ هذه الدراسة لن تتناول الحبّ بمفهومه العام العاطفي الثيماتي بل ستعالج ورود الحب الرومانسي كمعطىً سيكولوجي نفسي عبر مقاربة سيكولوجية في روايتين هما (نخب الأولى) و(قلم مريض نفسي) اللتين تمتازان بخصائص مشتركة متعلقة بالاضطراب النفسي للشخوص الذي كشفه الحب كفعل اصطدام بالآخر/الأنثى لدى شخصيتي (عمر) و(أسامة). اهتمت هذه الدراسة أيضا بالحفر عن تأثير الأنساق المضمرة الاجتماعية على الحب والترسب الاجتماعي للقيم الذكورية التي ساهمت في ترسيخ العُقد والمكبوتات النفسية في اللاوعي والتي ستبحث في مدى قدرة الرواية الجزائرية استثمار المفاهيم السويولوجية والنفسية لعرض الحبّ كحالة سيكولوجية تعري الذات أمام الآخر. Love has received a great deal of literary attention, prose and poetry. It is natural for it to be found in creative work. However, this study will not address love in a general, emotional and theological sense, but will address the emergence of romantic love as a psychological concept through a psychological approach in their two novels. The First Toast and the Pencil of a Psychopathic Patient, which have common characteristics related to the psychopathic disorder revealed by love as an act of collision with the other/female characters of Omar and Oussama. This study was also concerned with digging up the impact of social myths on love and the social deposition of masculine values, which contributed to the consolidation of nodes and psychological inhibitions in the unconscious. Which will examine the extent to which the Algerian novel is able to invest Sue and psychological concepts to present love as a psychological case of self-immolation in front of the other
الذكورة ; الوحدة التكافلية، ; عقدة شهريار ; اللاوعي ; الوعي ; الحبّ
حدور ربيحة
.
ص 429-443.
سناني الهام
.
ص 171-182.