الحوار المتوسطي
Volume 13, Numéro 2, Pages 202-217
2022-10-04

المهارات الحياتية لدى الطلبة الجامعيين دراسة ميدانية على عينة من الطلبة الجامعيين بكلية العلوم الانسانية والاجتماعية بجامعة جيلالي ليابس بسيدي بلعباس

الكاتب : مرسلي عماد الدين .

الملخص

ملخص الدراسة: يهدف البحث الى دراسة المهارات الحياتية على الطلبة الجامعيين بكلية العلوم الانسانية و الاجتماعية بجامعة جلالي اليابس ولاية سيدي بلعباس و ذلك من خلال التعرف على مستوى امتلاك مهارة اتخاذ القرار لدى طلبة كلية العلوم الانسانية و الاجتماعية و التعرف على الفروق في مستوى امتلاك مهارة اتخاذ القرار تبعا لمتغير الجنس و متغير التخصص حيث تكونت عينة الدراسة من 90 طالبا وطالبة بكلية العلوم الانسانية و الاجتماعية بجامعة الجيلالي اليابس بسيدي بلعباس ، وتم الاعتماد على المنهج الوصفي نظرا لطبيعة الموضوع اما أداة البحث فتمثلت في مقياس مهارة اتخاذ القرار لسجان ملحم (2013) و للإجابة على اسئلة الدراسة تم استخدام الاساليب الاحصائية التالية المتوسط الحسابي ،معاملات الارتباط ، اختبار ت للفروق و خلصت النتائج الى مايلي - مستوى امتلاك مهارة اتخاذ القرار لدى طلبة كلية العلوم الانسانية و الاجتماعية مرتفع  لا توجد فروق دالة احصائيا في امتلاك مهارة اتخاذ القرار تعزى لمتغير الجنس  لا توجد فروق دالة احصائيا في امتلاك مهارة اتخاذ القرار تعزى لمتغير التخصص الكلمات المفتاحية: المهارات الحياتية، مهارة اتخاذ القرار Abstract: The research aims to study life skills on university students at the Faculty of Humanities and Social Sciences at Jalali Al-Liabes University, Sidi Bel Abbas state, by identifying the level of ownership of decision-making skills among students of the Faculty of Humanities and Social Sciences and identifying differences in the level of ownership of decision-making skills depending on the gender variable and the variable specialization where the sample of the study was formed from 90 students in the Faculty of Humanities and Social Sciences at the University of Jilali Al- Liabes in Sidi Bel Abbas, and was accredited On the descriptive approach due to the nature of the subject, the research tool was represented in the measure of the decision-making skill of Sajan Melhem (2013) and to answer the questions of the study was used the following statistical methods the following mathematical average, correlation transactions, test of differences and the results concluded to the following: - The level of ownership of decision-making skills among students of the Faculty of Humanities and Social Sciences is high - There are no statistically significant differences in the possession of decision-making skill due to the variable of gender - There are no statistically significant differences in the ownership of decision-making skill due to the variable of specialization Keywords: Life skills, decision-making skills

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: المهارات الحياتية، مهارة اتخاذ القرار ; Keywords: Life skills, decision-making skills