مقاربات في التعليمية
Volume 3, Numéro 3, Pages 12-28
2022-07-17

تعليمية النحو حضوريا و عن بعد

الكاتب : حركاتي ميلود .

الملخص

الـملخص: تهدف هذه الدراسة إلى التعريف بتعليمية النحو حضوريا و تعليميته عن بعد على شكل موازنة بينهما. و قد تناولت هذه الدراسة مفهوم النحو و طرائق تدريسه قديما و حديثا. ثم مفهوم التعليمية بأنوعها و مجالاتها و علاقاتها بالبيداغوجيا. و بعد هذا تناولت الدراسة مفهوم التعليم حضوريا و موازنته مع التعليم عن بعد. التعليم عن بعد هو عبارة عن تعليم فرضته ظروف معينة و قد عرفه بعض العلماء و قدموا فوائده و قد ظهر هذا النوع من التعليم في الجزائر في فترة السبعينيات و قدم نتائج مفيدة للذين لم يكملوا دراساتهم في تلك الفترة. و هذا النوع من التعليم (التعليم عن بعد) تمت العودة إليه في ظروف ظهور وباء كورونا و هو يدرس حاليا بشكل يعتمد على الوسائل التكنولوجية الحديثة (الانترنيت) حيث يرسل الأستاذ محاضراته إلى الطلبة و هم في بيوتهم، ثم تجرى بينهم و بين الأستاذ بعض الاتصالات لتذليل الصعوبات. وقد حقق هذا النوع من التعليم بعض النتائج الايجابية و لكن دون المستوى المطلوب. و يبقى تدريس النحو حضوريا أفضل من التدريس عن بعد. الكلمات المفتاحيَّة: (نحو، تعليمية، تعليم حضوري، تعليم عن بعد). Abstract : This study aims to introduce the teaching of grammar in person and at distance in the form of a balance between them. This study dealt with the concept of grammar and its teaching methods, ancient and modern. Then the concept of educational with its types and fields and its relations with pedagogy. After this, the study dealt with the concept of in-person education and its balance with distance education. Distance education is an education imposed by certain conditions and some scholars have known it and provided its benefits. This type of education appeared in Algeria in the seventies and provided useful results for those who did not complete their studies in that period. And this type of education (distance education) has been returned to in the circumstances of the emergence of the Corona epidemic, and it is currently studying in a way that depends on modern technological (the Internet), where the professor sends his lectures to the students while they are in their homes, and then some contacts take place between them and the professor to overcome difficulties. This type of education has achieved some positive results, but it is below the required level. Teaching grammar in person is better than teaching at a distance.

الكلمات المفتاحية

نحو ; تعليمية ; تعليم حضوري ; تعليم عن بعد