مجلة التغير الاجتماعي
Volume 4, Numéro 1, Pages 41-56
2019-06-30

مناهج الجيل الثاني بين محاولة لترسيخ هوية المجتمع الجزائري ومعوقات التطبيق.

الكاتب : زهية دباب .

الملخص

تهدف هذه الورقة البحثية إلى الوقوف على إحدى محطات الإصلاح التربوي في المنظومة التربوية الجزائرية، والمتعلق بمناهج الجيل الثاني ، بين محاولتها لترسيخ هوية المجتمع الجزائري ومعوقات التطبيق. حيث خلقت مناهج الجيل الثاني قفزة نوعية في التعليم خاصة المرحلة الإبتدائية منه،حيث بعثت هذه الإصلاحات منظورا جديدا لعملية التعليم والتعلم سواء على مستوى انجاز الجيل الثاني من البرامج أو على مستوى الدخول في الممارسات الديداكتيكية الجديدة القائمة على بيداغوجيا الكفاءات.وكذا تركيزها على مقاربات مبنية على مساعي التحليل و التلخيص و حل المشكلات ،كما أنها حاولت ربط المناهج بالحياة الاجتماعية ، الاقتصادية، والثقافية للمجتمع الجزائري، والتركيز على مقاربات تعد المتعلم للاندماج في مجتمع المعرفة، والتكيف مع وضعيات جديدة ، و تغيرات المجتمع و البيئة الدولية . This research paper aims to identify one of the educational reform stations in the Algerian educational system, which is related to the second generation curricula, between its attempt to consolidate the identity of Algerian society and the obstacles to implementation. Where the second generation curricula created a qualitative leap in education, especially the primary stage, as these reforms brought a new perspective to the teaching and learning process, whether at the level of completion of the second generation of programs or at the level of entry into new didactic practices based on competency pedagogy. The endeavors of analysis, summarization and problem solving, as it tried to link the curricula to the social, economic, and cultural life of the Algerian society, and to focus on approaches that prepare the learner to integrate into the knowledge society, and adapt to new situations, changes in society and the international environment.

الكلمات المفتاحية

الهوية، مناهج الجيل الثاني، المجتمع الجزائري، المعوقات، Identity, second generation curricula, Algerian society, obstacles