مجلة علوم الإنسان والمجتمع
Volume 11, Numéro 2, Pages 607-628
2022-06-10

اسهامات إستراتيجية جدول Kwl في التعلم الذاتي في ظل جائحة فيروس كوروناcontributions Of The Kwl Table Strategy To Self-learning In The Context Of The Coronavirus Pandemic

الكاتب : بوقرة حليمة . بوقرة عواطف . عمور عمار .

الملخص

سعت الدراسة الحالية إلى توضيح ضرورة الاعتماد على التعلم المستقل ( الذاتي) في ظل جائحة كورونا؛ من خلال اعتماد جدول التعلم الذاتيkwl ؛ باعتباره استراتيجية تعلم نشط تعتمد على اشراك التلميذ في عملية التعلم وتمنحه الاستقلالية في الحصول على المعلومة ولا تعتمد على التلقين بالطريقة التقليدية. الأمر الذي استجوبه الظرف الحالي لعملية التدريس. تم خلالها التعريف بالتعلم الذاتي واستراتيجية جدول التعلم الذاتي Kwl ، وتوضيح دور المتعلم في إستراتيجية K.W.L . مع ذكر خطوات مقترحة لتطبيق إستراتيجية جدول التعلم الذاتي K.W.Lكبديل للتعلم الجمعي في ظل جائحة كرورنا. وتوصلنا في الختام إلى ذكر اسهامات استراتيجية جدول التعلم الذاتي kwl في ظل جائحة الكورونا. The current study sought to clarify the necessity of relying on independent (self - learning) in the context of the Corona pandemic; By adopting a self-learning schedule Kwl . As an active learning strategy that relies on involving the student in the learning process and gives him independence in obtaining information and does not depend on memorization in the traditional way. Which questioned the current situation of the teaching process. During which self-learning and the Kwl self-learning schedule strategy were introduced, and the learner's role in K.W.L's strategy was clarified. Mentioning suggested steps to implement the K.W.L self-paced learning strategy as an alternative to collective learning in light of the Corona pandemic. In conclusion, we came to mention the contributions of the kwl self-learning schedule strategy in the context of the Corona pandemic.

الكلمات المفتاحية

Keywords: kwl learning schedule strategy, self-learning, coronavirus pandemic. ; الكلمات المفتاحية: استراتيجية جدول التعلم kwl، التعلم الذاتي، جائحة كورونا.