آفاق سينمائية
Volume 9, Numéro 1, Pages 157-169
2022-06-10

التّفاعل بين الأدبي والسّينمائي (العلاقة والحدود)

الكاتب : شاوي راوية .

الملخص

تحاول هذه الدّراسة إماطة اللّثام عن العلاقة بين الأدبي والسّينمائي، والتعرّف على حدود العلاقة بينهما من مواطن الالتقاء والاختلاف، هادفة إلى تبيان حقيقة التّداخل بين النّصوص الأدبية والنصّوص السّينارية (السّيناريوهات)، والتطرّق إلى إشكالية تجنيس السّيناريو الّذي عدّه بعض النقّاد جنسا أدبيا خاصًّا لا يختلف عن بقية الأجناس الأدبية الأخرى. فإلى أيّ مدى يتفاعل الأدبي مع السّينمائي؟ وهل يمكن أن يكون السّيناريو السّينمائي أو التّليفزيوني جنسًا أدبيًا أم أنّه مجرّد نصّ فنّي لا يرقى إلى مستوى النّصوص الأدبية؟ واخترنا عنوان دراستنا: التّفاعل بين الأدبي والسّينمائي (العلاقة والحدود)، لننير بعض الجوانب الخفيّة في هذا الموضوع. This study attempts to unveil the relationship between the literary and the cinematic, and to identify the limits of the relationship between them from the points of convergence and difference, aiming to clarify the reality of the overlap between literary texts and script texts (scenario), and to address the problem of naturalization of the scenario, which he considered a special gender that does not differ from some of the grammatical The rest of the other literary genres. To what extent does the literary interact with the cinematic? Can a film or television script be a literary genre, or is it just an artistic text that does not rise to the level of literary texts? We chose the title of our study: Interaction between literary and cinematic (relationship and boundaries), to illuminate some of the hidden aspects of this topic.

الكلمات المفتاحية

السينما ; الأدب ; السيناريو ; الاقتباس ; التجنيس