مجلة الباحث في العلوم الإنسانية و الإجتماعية
Volume 14, Numéro 2, Pages 403-412
2022-06-05

Relationship Between Playfulness And Motor Creativity In Preschool Children

Authors : Kherchi Salim . Alouane Rachid . Ferguan Abd Alkarim .

Abstract

Most previous studies have suggested an existence of strong correlation between playfulness and divergent thinking abilities, which denotes motor creativity. The current study therefore aimed to know the relationship between playfulness and motor creativity of a pre-school children sample at the preparatory schoolrooms in primary schools of the first district affiliated to Department of Education for the Wilaya of Annaba, estimated at 62. The researcher used the analytical descriptive method, using the 1990 Barnett playfulness tool (CPS), and the Weyrck test for motor creativity as measurement tools: The study had concluded a strong correlation between playfulness and the key components of motor innovation (Motor fluency, Motor originality, and Motor flexiblity). So, the study showed that children's tendency to develop new play scenarios is linked to the growth of playfulness situations. هدفت الدراسة الحالية الى معرفة العلاقة بين اللعب الحر والابداع الحركي لعينة من أطفال ما قبل المدرسة للأقسام التحضيرية في المقاطعة الأولى لمديرية التربية لولاية عنابة قدرت ب (62)، استخدم الباحث المنهج الوصفي، باعتماد أداة اللعب الحر لبرنات 1990، واختبار وايرك للأبداع الحركي كأدوات قياس: توصلت الدراسة الى وجود علاقة ارتباط بين المرح والأبداع الحركي، إذا أظهرت الدراسة أن ميل الأطفال لتطوير سيناريوهات جديدة للعب يرتبط بنمو المواقف المرحة.

Keywords

playfulness ; creativity motor ; pre-school education ; children