social and human sciences review مجلة العلوم الاجتماعية والانسانية
Volume 22, Numéro 1, Pages 181-202
2021-06-30

الكشف المبكر للاضطرابات اللغوية لدى الأطفال في سن ما قبل التمدرس: -استبيان Qlc_3.5 نموذجا- Early Screening Of Language Disorders In Preschool Children: The Qlc_3.5 Questionnaire As A Model

الكاتب : رحالي باسم . زغيش وردة .

الملخص

يتعرض الطفل خلال نموه إلى اضطرابات لغوية مختلفة، تطورية أو مكتسبة، تمس الفهم والتعبير معا، وتشمل جوانب اللغة من حيث الشكل والمحتوى والوظيفة. يهدف هذا البحث إلى بيان أهمية الكشف المبكر للاضطرابات اللغوية لدى الأطفال في سن ما قبل التمدرس وهذا لتسهيل وضع تشخيص لهذه الاضطرابات من طرف أخصائي أرطوفوني للتمكن من التدخل الفعال وضمان جودة التكفل. تعتمد جودة الكشف المبكر على صدق الأدوات المستعملة. وكمثال على ذلك اخترنا عرض استبيان اللغة والسلوك للأطفال في عمر ثلاث سنوات ونصف (QLC_3.5) (CHEVRIE-Muller) كأداة للكشف عن وجود اضطراب في اللغة والسلوك مما يستلزم الاهتمام بالطفل بشكل فردي والقيام بالفحوص والاختبارات اللازمة للوصول إلى التشخيص الدقيق وبالتالي عرضه على الأخصائي الأرطوفوني لبدء عملية التكفل بشكل أبكر. يساعد هذا الاستبيان في ملاحظة الطفل في الوضعية الاعتيادية في الروضة من طرف المربين، وقد تم اختياره نظرا لملائمة بنوده للبيئة الجزائرية وسهولة استعماله من طرف الممارسين. During his development, the child is exposed to different language disorders, developmental or acquired, affecting both comprehension and expression, and including aspects of language in terms of form, content and function. This paper aims to demonstrate the importance of early detection of communicative disorders in preschool children, to facilitate the diagnostic process and guarantee the quality and effectiveness of care. We have chosen here to expose the CHEVRIE-MULLER language and behavior questionnaire QLC_3.5 as a screening tool for language and/or behavioral disorders, wich requires taking care of the child individually by doing necessary examinations to reach the accurate diagnosis and present him to the speech therapist to start the care process earlier. This questionnaire helps observing the child in the usual situation in the kindergarten by the educators, and it has been chosen for its suitability for the Algerian environment and its ease of use by practitioners. Specific Language Impairment (SLI) is the most prevalent developmental disorder among linguistic and communicative disorders in childhood. It’s a primary, severe and persistent disorder of oral language development not explained by another deficiency, mainly affecting production but also comprehension. This paper aims to demonstrate the importance of early detection of communicative disorders in preschool children: SLI as a model, to facilitate the diagnostic process and guarantee the quality and effectiveness of care. We have chosen here to expose the CHEVRIE-MULLER language and behavior questionnaire QLC_3.5 as a screening tool for language and/or behavioral disorders, wich requires taking care of the child individually by doing necessary examinations to reach the accurate diagnosis and present him to the speech therapist to start the care process earlier. This questionnaire helps observing the child in the usual situation in the kindergarten by the educators, and it has been chosen for its suitability for the Algerian environment and its ease of use by practitioners.

الكلمات المفتاحية

الكشف المبكر، الاضطرابات اللغوية، استبيان (QLC_3.5) Early detection; language disorders; QLC_3.5 questionnaire