مجلة العبر للدراسات التاريخية و الاثرية في شمال افريقيا
Volume 5, Numéro 2, Pages 507-522
2022-04-30

دور وسائل الإعلام والاتصال في تفعيل عملية الترويج الوطني للتراث (وسيلة التلفزيون أنموذجا) The Roles Of The Media And Communication In Activing The Process Of Promoting Cultural Heritage (tv As An Example)

الكاتب : بوبكر إكرام . عولمي الربيع .

الملخص

تؤول وظيفة وسائل الإعلام والاتصال بصفة عامة إلى توجيه سلوك الأفراد، فقد احتل التلفزيون أعلى نسبة من مستويات التأثير على الفرد والمجتمع، وتوعيته من خلال استخدام الصوت والصورة معا، وهو ما جعل مجالات استخدام هذه الوسيلة متعددة وفي شتي التخصصات ـ حيث لا يجب الاستغناء عنها في عملية الترويج للتراث التفافي، وكوسيلة فعالة لجعل الجزائر قطب سياحي هام ـ ومن خلال هذه المداخلة سأحاول بحول الله الإجابة على الأسئلة التالية: أي علاقة بين وسائل الإعلام والترويج للتراث الثقافي؟ما دور وسائل الإعلام في عملية دعم وحماية التراث الوطني؟ والى أي مدى يمكن اعتبار وسائل الإعلام ضرورية للنهوض بالتراث الثقافي في الجزائر وجعله موردا اقتصاديا مهما؟ The function of media and communication in general is to direct the highes percentage of individuals, as television occupied the highest percentage of levels of influence on the individual and society, and its awareness through sound and image to gether , this what made of areas of use of this meduim multiple and in various disciplines . it should not be dispended with in the process of promoting cultural heritage , and as an effective way to make Algeria an important tourist hab . in the present research pape Iwill try , to answer the following questions ;what is the relationship between the media and the promotion of cultural heritage ?What is The role of the media in the process of supporting and protecting the national heritage ? To what extent can the media be considered necessary for the advancement of cultural heritage in Algeria and make to make it an important economic resource ?

الكلمات المفتاحية

وسائل الإعلام والاتصال؛ التلفزيون؛ التراث الثقافي؛ الترويج؛ التراث الوطني media and commenuction, television, cultural heritage, Promotion,national heritage.