التعليمية
Volume 12, Numéro 1, Pages 282-293
2022-05-13

اللّغة العربيّة في المدرسة الجزائريّة بين أسباب التّدنّي وسبل الارتقاء

الكاتب : بوحسون عبد الله .

الملخص

يعالج هذا المقال واقع التّعليم في المؤسّسات الجزائرية، ويفسّر تدنّي المستوى التّعليمي في فئات المتعلّمين اليوم، لاسيما في اللّغة العربيّة، كما يقدّم اقتراحات وحلولا لرفع المستوى لدى المتعلّم الجزائري، من خلال الإجابة على الإشكاليّة الآتية: ما هي سبل رفع المستوى لدى المتعلّمين في المدرسة الجزائرية، في ظلّ توفّر الوسائل التّعليميّة المتطوّرة،والظّروف الملائمة؟ وقد حدّد البحث بعض أسباب ضعف المتعلّمين في اللّغة العربيّة خصوصا، والتي يرتبط بعضها بالمتعلّم نفسه؛ كجهله بالمعطيات المعرفيّة التي درسها، وعدم اهتمامه بالتعلّم، وبعضها الآخر مرتبط بالعناصر التّعليميّة الأخرى. This article discusses the reality of education in Algerian institutions, and explains the low level of education in today's educated classes, especially in the Arabic language. it also offers suggestions and solutions to raise the level of the Algerian learner, by answering the following problem: What are the means of raising the level of learners in the Algerian school, in the light of the availability of advanced teaching resources and appropriate conditions? The research identified some of the reasons for the weakness of learners in the Arabic language in particular, some of which are related to the learner himself, As his ignorance of the cognitive data he studied, and his lack of interest in learning, some of which are related to other educational elements.

الكلمات المفتاحية

التّعليم، اللّغة العربيّة، المستوى التّعليمي، المدرسة الجزائريّة، الوسائل التّعليميّة. ; Education; Arabic language; Level of education; Algerian school; teaching resources.