دراسات نفسية وتربوية
Volume 15, Numéro 1, Pages 483-497
2022-02-28

واقع مشاركة الأسرة في العملية التعليمية من منظور أساتذة التعليم المتوسط والثانوي

الكاتب : سيد أحمد ورغي . مهاجي بن معاشو .

الملخص

هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن مشاركة الأسرة في العملية التعليمية من منظور أساتذة التعليم المتوسط والثانوي، وقياس دلالة الفروق بين الأساتذة في هذه المشاركة التي تعزى لمنصب عملهم ولأقدميتهم المهنية، وقد طبقت الدراسة على عينة متكونة من (52) أستاذا (ة) ، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحثان المنهج الوصفي الاستكشافي، أما أداة الدراسة فتمثلت في الاستبيان، وبعد اختبار الفرضيات جاءت أهم نتائج الدراسة كما يلي: - تشارك الأسرة في العملية التعليمية من منظور اساتذة التعليم المتوسط والثاوي بدرجة متوسطة. - وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مشاركة الأسرة في العملية التعليمية من منظور أساتذة التعليم المتوسط والثانوي تعزى لمنصب عملهم ولصالح أساتذة التعليم المتوسط. - وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مشاركة الأسرة في العملية التعليمية من منظور أساتذة التعليم المتوسط والثانوي تعزى لأقدميتهم المهنية ولصالح الأساتذة ذوي أقدمية أقل من (5) سنوات. Abstract: The present study aimed to reveal the participation of the family in the teaching process from the perspective of the teachers of middle and secondary school, and to measure the significance of the differences between the professors in this participation due to their job position and their professional seniority. The study was applied to a sample of (52) teachers, and using the descriptive method. The study tool is the questionnaire. After testing the hypotheses, the main results of the study were: - The family participates in the teaching process with avredge degree. - There are differences of statistical significance in the participation of the family in the teaching process from the perspective of teachers attributed to their job and in favor of teachers of middle school. - There are differences of statistical significance in the participation of the family in the teaching process from the perspective of teachers due to their professional career and for the benefit of professors with a seniority less than (5) years. Keywords: Family participation in the teaching process; Parents; Teachers of middle and secondary school.

الكلمات المفتاحية

مشاركة الأسرة في العملية التعليمية ; أولياء الأمور ; أساتذة التعليم المتوسط والثانوي