مجلة الشهاب
Volume 8, Numéro 1, Pages 497-518
2022-03-15

دور مقررات قسم العقيدة والمذاهب المعاصرة بجامعة الملك خالد- السعودية في تعزيز حوار حضارات

الكاتب : نعمان صالح .

الملخص

ملخص الدراسة: تهدف هذه الدراسة إلى إبراز دور الجامعات في تعزيز الحوار بين الحضارات من خلال دراسة مقررات قسم العقيدة و المذاهب الفكرية بكلية الشريعة و أصول الدين لمعرفة واقع المناهج التعليمية و ما مدى تحقيقها و تجسيدها لحوار الحضارات، و بالكشف عما تحتويه هذه المناهج من المعارف ، والمهارات ، والقيم ، والاتجاهات التي تؤدي إلى تنمية الشعور بضرورة التحاور مع الآخر، وتوجيه السلوك المرتبط بهذا المفهوم. و خلصت الدراسة كانت إلى ضرورة توعية النخبة الجامعية طلاب و طالبات، وتثقيفها بأهمية الحوار الذي لا يتحقق إلا بالتعارف و التعاون، و تكاتف، وتضافر جميع القسام و الكليات التي يقع على عاتقها دورٌ مهمٌ في تعزيز الحوار، فالتعارف و الحوار لا يمكن أن يتحققا بعيدا عن منظومة مؤسساتية متكاملة قادرة على إدارته إيجاباً، وأكدت الدراسة على ضرورة التنشئة الحوارية في كل فعل تعليمي- تربوي، كي تتحدد علاقة الحوار بما هو مقاربة تربوية لكل المفاهيم التي يجدها المُتَعلم في واقعه الاجتماعي والثقافي والسياسي، مما ينشئ شخصية قوية تقوى على التعايش فضلا عن مواجهة التحديات. كلمات مفتاحية: (حوار الحضارات، الفلسفة، مقارنة الأديان، المقررات الدراسية، الجامعات) Abstract: This study aims to highlight the role of universities in promoting dialogue between civilizations by studying the courses of the Department of Creed and Intellectual Doctrines at the Faculty of Sharia and Fundamentals of Religion to know the reality of educational curricula and the extent to which they achieve and embody the dialogue of civilizations, and by revealing what these curricula contain of knowledge and skills. values, and trends that lead to the development of a sense of the necessity of dialogue with the other, and directing the behavior associated with this concept. The study concluded that it was necessary to educate the university elite, male and female students, and educate them about the importance of dialogue, which can only be achieved through acquaintance, cooperation, solidarity, and the combination of all departments and colleges that bear an important role in promoting dialogue. Acquaintance and dialogue cannot be achieved far about an integrated institutional system capable of managing it positively, and the study emphasized the need for dialogue upbringing in every educational-pedagogical act, so that the relationship of dialogue is determined by what is an educational approach to all the concepts that the learner finds in his social, cultural and political reality, which creates a strong personality that strengthens coexistence as well as Facing challenges. Keywords: Dialogue of Civilizations; Philosophy; Comparative Religion; Acdimics Courses; Universities.

الكلمات المفتاحية

ح ; ار الحضارات ; المقرارات الدراسية ; الجامعات