مجلة أنثروبولوجية الأديان
Volume 16, Numéro 1, Pages 14-46
2020-01-15

دور مقررات قسم العقيدة و مقارنة الأديان بجامعة الأمير عبد القادر للعلوم الإسلامية بالجزائر في تعزيز الحوار بين الحضارات

الكاتب : نعمان صالح .

الملخص

يعد حوار الحضارات مَعلما من معالم الإسلام إذ يعد الضمان الأكبر في تحقيق السلام العالمي الذي تنشده الدول والشعوب؛ بغض النظر عن أعراقهم و معتقداتهم، و خاصة و أن العالم اليوم يعيش متغيّرات كثيرة، أنتجت تحدّيات عديدة، وصراعات ضارية؛ وامتدت تلك الصراعات في جميع مناشط الحياة و أخطرها التّحدّيات الفكريّة والثّقافيّة. و رغم ذلك مازال هذا المعلم (حوار الحضارات) مُغيّبا في أغلب مؤسساتنا التربوية و التعليمية و خاصة الجامعات التي تحوي نخب المجتمع. و تحقيق حوار الحضارات في جامعاتنا و تعزيزه يقتضي وضع برامج تعليمية تعرف به و بأهميته في تحقيق التعايش السلمي و تدعيمها بمهارات و قيم ترشد الفكر و توجه السلوك، و لمعرفة حقيقة و واقع هذا المبدأ الحضاري كان لابد من معرفة واقع المناهج التعليمية و ما مدى تحقيقها و تجسيدها لحوار الحضارات, بالكشف عما تحتويه هذه المناهج من المعارف ، والمهارات ، والقيم ، والاتجاهات التي تؤدي إلى تنمية الشعور بضرورة التحاور مع الآخر، وتوجيه السلوك المرتبط بهذا المفهوم. و سوف أخص بالدراسة تجربتي قسم العقيدة و المذاهب الفكرية ا بجامعة الملك خالد بالسعودية و قسم العقيدة و مقارنة الأديان بجامعة الأمير عبد القادر بالجزائر من خلال البحث عن مدى تعزيز مقرراتهما لمبدأ الحوار بين الحضارات و تفعيله واقعيا عبر الأبحاث و المؤتمرات. Abstract: The Dialogue of Civilizations is one of the landmarks of Islam. It is the greatest guarantee for the achievement of the world peace sought by nations and peoples, regardless of their ethnicities and beliefs, and especially that today the world is living many variables, which produced numerous challenges and fierce conflicts. Life and the most serious intellectual and cultural challenges. However, this teacher (dialogue of civilizations) is still absent in most of our educational and educational institutions, especially universities that contain the elite of society. Achieving the dialogue of civilizations in our universities and strengthening it requires the development of educational programs that are known and important in achieving peaceful coexistence and strengthening them with skills and values that guide the thought and direction of behavior, and to know the reality and reality of this cultural principle was necessary to know the reality of educational curricula and the extent to which And its embodiment of the dialogue of civilizations, to reveal the knowledge, skills, values, and trends of these curricula that lead to the development of the sense of the need to interact with each other, and to guide the behavior associated with this concept. I will study the experience of the Department of Doctrine and Doctrinal Thought at King Khalid University in Saudi Arabia and the Department of Religion and Comparative Religion at Prince Abdul Qader University in Algeria by searching for the extent of enhancing their decisions to the principle of dialogue among civilizations and activating it through scientific research and conferences.

الكلمات المفتاحية

حوار الحضارات – العقيدة الإسلامية – مقارنة الأديان– المقررات الدراسية – الجامعات ; Dialogue of Civilizations - Islamic Doctrine – Comparative Religion -Acdimics Courses – Universities.