مجلة العلوم الاجتماعية والإنسانية
Volume 14, Numéro 2, Pages 511-529
2021-12-31

دور الحملات الاعلامية في التوعية المرورية -دراسة ميدانية على عينة من السائقين-

الكاتب : خلايفية عمار .

الملخص

الملخص: يعتبر الاتصال أداة فعالة في التسيير بالنسبة للدول والمؤسسات تستطيع أن تقضي على سلوكيات معينة أو يعدلها أو يؤدي اٍلى ظهور أخرى جديدة تماما أو تكريس القيم والاتجاهات في المجتمع ككل أو في بعض قطاعاته الرئيسية وهذا عن طريق الاقحام والاقناع وفق أساليب علمية أثبتت نجاعتها في الميدان لدى بلدان كثيرة تراكمت فيها تجارب توظيف الاتصال بمختلف ميادينه عموما والاتصال الاقناعي تحديدا لمعالجة قضايا المجتمع المختلفة كالأمراض أو الأفات الاجتماعية وحوادث المرور حيث تعتبر هذه الأخيرة من أخطر المشكلات التي تواجهها الدول المعاصرة خاصة وأنها في منحى تصاعدي مما يخلف خسائر بشرية ومادية كبيرة تفوق نسبتها تلك التي تسببها الحروب والصراعات مع ما يصاحب ذلك من أثار اجتماعية ونفسية واقتصادية تفرض أعباء ثقيلة على الدول. Abstract: Communication is an effective tool in management for countries and institutions that can eliminate or modify certain behaviors, lead to the emergence of completely new ones, or establish values and trends in society as a whole or in some of its main sectors, and this is through inclusion and persuasion according to scientific methods that have proven their effectiveness in the field in countries There have been many experiences of employing communication in its various fields in general and persuasive communication specifically to address various community issues such as diseases or social pests and traffic accidents, as the latter is considered one of the most serious problems facing contemporary countries, especially as it is in an upward trend, which leaves great human and material losses that exceed those caused by wars Conflicts, with their attendant social, psychological and economic effects, impose heavy burdens on on countries Based on these data, our study came under the title The Role of Radio Media Campaigns in Traffic Awareness - A field study on a sample of drivers.  

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: الحملات الاعلامية، التوعية المرورية، الفعالية، المشكلات المرورية، السائقين ; Key words: media campaigns, traffic awareness, effectiveness, traffic problems, drivers.