المعيار
Volume 25, Numéro 10, Pages 822-847
2021-12-15

فعالية برنامج ارشادي مستند الى العلاج الوجودي في تنمية اليقظة العقلية وتخفيض الحساسية الانفعالية لدى الطلبة الجدد في جامعة مؤتة د.فاطمة عبدالرحيم النوايسة

الكاتب : دكتوره فاطمة النوايسه .

الملخص

هدفت الدراسة لاستقصاء فعالية برنامج ارشادي مستند الى العلاج الوجودي في تنمية اليقظة العقلية وتخفيض الحساسية الانفعالية لدى الطلبة الجدد في جامعة مؤتة، في الأردن، وقد تكونت عينة الدراسة من (32) طالبا وطالبة، من طلبة السنة الأولى، وقد تم تطوير مقياسين للدراسة: مقياس اليقظة العقلية ومقياس الحساسية الانفعالية، ، وتم بناء برنامج ارشادي مستند الى العلاج الوجودي مكون من (14) جلسة، وقد توصلت نتائج الدراسة إلى فعالية البرنامج الوجودي في تنمية اليقظة العقلية وتخفيض الحساسية الانفعالية لدى أعضاء المجموعة التجريبية مقارنة مع المجموعة الضابطة، وإلى احتفاظ طلبة المجموعة التجريبية بالأثر بعد المتابعة من انتهاء البرنامج، وقد خرجت الدراسة ببعض التوصيات منها تطبيق البرنامج الارشادي الوجودي على اعضاء طلبة السنة الأولى في الجامعة لتحسين جوانب نفسية لديهم. The study aimed to investigate the effectiveness of a counseling program based on existential therapy in developing mental alertness and reducing emotional sensitivity among new students at the University of Mu'tah, in Jordan. The study sample consisted of (32) male and female students, from first-year students. Two scales were developed for the study: the mental alertness and the emotional sensitivity, and verification of their psychometric properties, and a counseling program based on existential therapy was built consisting of (14) sessions, the results of the study reached the effectiveness of the existential program in developing mental alertness and reducing emotional sensitivity among the experimental group compared with control group, and students of the experimental group retaining the effect after the follow-up, Study came out with some recommendations, including the application of the existential counseling program on the students of the first year students at the university to improve their psychological aspects.

الكلمات المفتاحية

اليقظة العقلية ; الحساسية الانفعالية ; الطلبة الجدد في الجامعة ; emotional sensitivity ; mental alertness ; new students at the university