مجلة العلوم النفسية والتربوية
Volume 9, Numéro 2, Pages 13-25
2023-07-28

أثر برنامج مستند إلى العلاج المعرفي السلوكي على خفض مستوى القلق النفسي لدى عينة من تلاميذ السنة الرابعة متوسط

الكاتب : الزهرة الأسود . عبد المنعم بوشريط .

الملخص

تهدف الدراسة إلى قياس أثر برنامج مستند إلى العلاج المعرفي السلوكي على خفض مستوى القلق النفسي لدى عيّنة من تلاميذ السنة الرابعة متوسط، وقد تكوّنت العيّنة من(14) تلميذا وتلميذة تمّ اختيارهم بطريقة عشوائية بسيطة، وتمّ تقسيمهم إلى مجموعتين متكافئتين؛ مجموعة تجريبية(ن=7) تلقّت البرنامج، ومجموعة ضابطة(ن=7)، وقد استخدم مقياس القلق الصريح لـتايلور(1953)، والبرنامج المعدّ من طرف البطنيجي(2015)، حيث تمّ التوصّل إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى القلق النفسي بين المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في القياس البعدي لصالح المجموعة التجريبية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى القلق النفسي لدى المجموعة التجريبية بين القياس القبلي والقياس البعدي لصالح القياس البعدي، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى القلق النفسي لدى المجموعة التجريبية في القياس البعدي باختلاف الجنس. The study aims to measure the effect of a program based on cognitive-behavioral therapy on reducing the level of psychological anxiety among a sample of fourth year average students. The sample consisted of(14) male and female students who were chosen in a simple random way, and they were divided into two equal groups; An experimental group(n = 7) received the program, and a control group(n = 7). Taylor's Explicit Anxiety Scale(1953), and the program prepared by Al-Batniji(2015) were used, where statistically significant differences were found in the level of psychological anxiety between the experimental group and the control group in the post measurement in favor of the experimental group, and there were statistically significant differences in the level of psychological anxiety of the experimental group between the pre and post measurements in favor of the post measurement, and there were no statistically significant differences in the level of psychological anxiety of the experimental group in the post measurement with a difference sex.

الكلمات المفتاحية

برنامج؛ علاج معرفي سلوكي؛ قلق نفسي؛ تلاميذ سنة رابعة متوسط. ; program; cognitive-behavioral therapy; psychological anxiety; students of the fourth intermediate level.