مجلة جامعة الأمير عبد القادر للعلوم الإسلامية
Volume 35, Numéro 3, Pages 258-277
2021-12-20

علم الدلالة القرآني المفهوم والإجراء

الكاتب : بوفامة سارة .

الملخص

تهدف هذه الورقة إلى إبراز دور علم الدلالة في فهم النص القرآني، ومدى ملاءمته لتحليله دون المساس بقداسته، وهل هناك إضافة حقيقية يقدمها للدراسات القرآنية انطلاقا من استثمار معطيات المناهج الدلالية؟ وتسلط ورقة البحث هذه الضوء على مقاربة دلالية للقرآن الكريم أجراها الباحث اللغوي والمستشرق –أو المستعرب كما يحبذ أن يطلق عليه- الياباني توشيهيكوإيزوتسو( 1914-1993)، حيث وقف عند الحقول الدلالية المشكلة للنص القرآني ووضعها في تقابل مع الألفاظ نفسها في الحضارة الجاهلية، منطلقا من فكرة مفادها أن المفردة لا تتشكل دلالاتها من فراغ وإنما الدلالات تتشكل ضمن نظام معرفي معين. والنظام القرآني كما أسس لسلطة جديدة عقائديا وفكريا واجتماعيا واقتصاديا... فقد أسس ذلك بسلطة لغوية جديدة تمثلت في ظاهرة الإعجاز. This paper aims at highlighting the role of semantics in understanding the textuality of the Quran,its relevance to pickling,without touching its sacredness ,and at last is there a real addition that would convinceQuranic teachers to divorse from investing in canned semantic curricula , so the paper sheds some light on a semantic comparison of the holy Quran conducted by the linguist ,the researcher and orientalist or the Arabist,as the liked to be called the japaneseTochihicoprotor 1914-1993 the later stood at the negation and put them in contrast whit the same words in the pre_ Islamic civilization, based on the idea that individual does not from its meanings from a vacuum, but the sings are formed within a certain cognitive system The Quranic system , as it has established-founded a new authoutyon the doctrinal, intellectual, social and economical scales, it has also, established this with a new linguistic authoutyrepresented in obedience to the miraculousnes.

الكلمات المفتاحية

علم الدلالة القرآني، الحقل الدلالي، الرؤية القرّآنية للعالم، توشيهيكوإيزوتسو