آفاق علمية
Volume 13, Numéro 5, Pages 589-604
2021-11-01

أدب الطفل العربي -عقبات ومقترحات-

الكاتب : باللودمو خديجة .

الملخص

رغم تأخر نشأة أدب الطفل العربي إلا أنه استطاع أن يبلور صورته ويحجز مكانة بين آداب الأطفال العالمية، ولكن تبقى هناك بعض العقبات التي تعطّل سيره وتشكّل عثرة في طريق تطوّره. هناك عقبات تتعلق أساسا بالوسيط الورقي كعقبة المحتوى وعقبة الوسيط (الكتاب) وعقبة الغاية، فيما تشكل عقبة المد الرقمي في أدب الطفل المعاصر تحديا حقيقيا وجب علينا استيعاب إمكانات هذا الوسيط أولا لنتمكن من تحجيم العقبات الناتجة عنه. ولعل هدفنا في تناول ها البحث يتمثل أساسا في وقوفنا عند عقبة غياب النقد المتخصص في هذا الأدب وهي التي تمثل أكبر عائق في سبيل قراءة الأعمال الإبداعية المنتجة فيه، فالنقد له دور مفصلي في أي شكل من أشكال الإبداع الإنساني وأي تأخر فيه يؤدي بشكل مباشر لتعثر المسار الإبداعي، ولو أن نقد أدب الطفل العربي وقف مطولا عند الأعمال الصادرة فيه ورقيا لما وجدنا ذات الخلل مع الحامل الرقمي متعدد الإمكانات، وعليه سنخلص إلى جملة نتائج نحاول من خلالها تثمين الموضوع وخلق نوع من المقترحات منى أجل دفعه وضمان حركيته. Despite the delay in the emergence of Arab children's literature, it was able to crystallize its image and reserve a place among international children's literature, but there remain some obstacles that hinder its progress and pose a stumbling block in the way of its development. There are obstacles mainly related to the paper medium, such as the content obstacle, the medium (book), and the goal obstacle, while the digital tide hurdle in contemporary children's literature is a real challenge, and we must first understand the potential of this medium in order to be able to reduce the obstacles resulting from it. Perhaps our goal in dealing with this research is mainly to stand at the obstacle of the absence of criticism specialized in this literature, which is the biggest obstacle to reading the creative works produced in it. Criticism has a pivotal role in any form of human creativity, and any delay in it leads directly to the stumbling of the path. Creative, and if the criticism of Arab children's literature had stopped at length at the works issued in it on paper, we would not have found the same flaw with the multi-potential digital holder, and accordingly we will conclude with a set of results through which we try to evaluate the topic and create some kind of proposals from me in order to push it and ensure its mobility.

الكلمات المفتاحية

الطفل- الأدب- الكتاب الإلكتروني- الثقافة الرقمية- الفئة العمرية