المرتقى
Volume 4, Numéro 2, Pages 28-40
2021-08-21

أسس عملية التقويم في المرحلة التحضيرية

الكاتب : لقرع خديجة .

الملخص

يعتبر التقويم و سيلة مهمة في العملية التعليمية خاصة المرحلة التحضيرية منها و هو أبعد من أن يكون مجرد رقم يخط على الأوراق ، و لطالما كان التلميذ محور هذه العملية و فشله في التعليم هو فشل لعملية التدريس و هو ما يؤكد على أهمية التقويم . و قد تطرقنا إلى معالجة الإشكالية المتعلقة " بأسس عملية التقويم في مرحلة التربية التحضيرية " و اعتمدنا على المنهج التحليلي أي تحليل و تقويم المرحلة التحضيرية و إلقاء نظرة على أهم النقائص الموجودة و إعطاء حلول و نماذج ممكنة ، و خلصنا إلى مجموعة من النتائج أبرزها أهمية تقويم الأهداف المسطرة في المرحلة التحضيرية ومدى إنعكاسه على الطفل و كذلك تقويم القسم التحضيري الخاص بهذه المرحلة و بالتالي المساهمة و الغوص حول ما هي أهم النقائص الموجودة فيه و ما يجب توفيره ، و كذلك تقويم المنهاج الذي وضع من أجلها مما يمكن من تعديله و القدرة على ملاحظة أهم الإيجابيات و السلبيات التي يحتويها . ABSTRACT : Calendar is an important tool in the educational process ,especially the preparatory stage , and it is far from being just a numbre written on the papers . The student has always been the focus of this process , and his failure in teaching is a failure of the teaching process , which confirms the importance of évaluation and we have dealt with the probleme . Related to « the basics of the évaluation process in the preparatory education stage» And we have relied on the analytical method , analyzing and evaluating the preparatory stage , and to give a look at the most importants déficiencies that exist , giving solutions and possible models , and we concluded a set of results , the most prominent of which is the importance of évaluating the goals established in the préparatory stage and the extent of its reflection on the child as well as the preparatery départment for this The stag and thus the contribution and the dive into what are the most important déficience in it and what must be provided ,as well as évaluating the corriculum for which it was developed which can be modified and the ability to notice the most important pros and cons that it contains .

الكلمات المفتاحية

التّقويم ؛ الطفل ؛ المنهج ؛ المرحلة التحضيرية . ; Calendar ; child ; evaluation ; preparatory stage .