رفوف
Volume 9, Numéro 2, Pages 429-448
2021-07-14

Existential Escapism And The Tragic Triad: Sula Vs Fred Daniels الهروب الوجودي والثالوث المأساوي: سولا مقابل فريد دانييلز

Authors : Guidoum Assia . Halimi Dr. Mohammed Seghir . Calloway-thomas Dr. Carolyn .

Abstract

It is not a secret that being a black person in the USA meant at a certain time being a problem, a source of panic and despair. Black Americans react against oppression differently, some of them prefer to commit suicide; but others submit to the whites’ supremacy. In “The Man Who Lived Underground” Richard Wright presents the protagonist who flies paradoxically to the underground world to discover its contradiction with the aboveground world, he sacrifices himself in order to feel free. Besides, Toni Morrison’s “Sula” reflects self-destruction deeds that black women exercise against themselves to free themselves from pain. In the light of Victor Frankl’s Logotherapy and the Tragic Triad, and through the two protagonists Sula and Fred Daniels, this study examines the different reactions that black Americans create to fly away from their racist communities, and to liberate themselves from the existential trauma that stigmatizes their beingness. ملخص ل يس سرا أن كون الفرد الأمريكي ذو الأصل الإفريقي كان في وقت ما مرادفا لكونه مشكلة ومصدرا للذعر واليأس. تختلف ردود أفعال الأمريكيين الزنوج ضد الإضطهاد, فمنهم من يفضل الإنتحار بينما يختار البعض الآخر أن يخضع لسيادة الأمريكيين ذوي البشرة البيضاء. في القصة المعنونة "الرجل الذي عاش تحت الأرض" الكاتب ريتشارد رايت يقدم بطل القصة الذي يفر في تناقض جلي إلى العالم السفلي ليكتشف تناقضه مع العالم الآخر فوق الأرض, لقد ضحى بنفسه من أجل أن يشعر بالحرية. بالإضافة إلى هذا فإن الكاتبة توني موريسون تعكس في روايتها المعنونة "سولا" الأفعال المدمرة للذات التي تمارسها النساء الأمريكيات من أصل إفريقي ضد أنفسهن من أجل التحرر من الألم. في ضوء نظرية العلاج بالمعنى والثالوث المأساوي للباحث فيكتور فرانكل ومن خلال البطلين سولا و فريد دانييلز, توضح هاته الدراسة ردود الأفعال المختلفة للأمريكيين الزنوج من أجل الهروب من مجتمعاتهم العنصرية وتحرير أنفسهم من المأساة الوجودية التي تضفي على كيانهم وصمة عار.

Keywords

African Americans ; Existential Escapism ; Tragic Triad ; Viktor Frankl ; Toni Morrison ; Richard Wright ; الأمريكيون الأفارقة ; الهروب الوجودي ; الثالوث المأساوي ; , فيكتور فرانكل ; توني موريسون ; ريتشارد رايت