مجلة عصور الجديدة
Volume 11, Numéro 2, Pages 427-440

مشروع المدرسة الفرنسية في منطقة القبائل الكبرى -المدارس الوزارية نموذجاً 1881--1883 French School Project In The Region Greater Kabylie. Ministerial Schools (1881-1883) A Model

الكاتب : جعفر فاطمة . لباز الطيب .

الملخص

تُشكل المدرسة ، أحد أهم الأدوات الفاعلة لتحقيق الأهداف الاستعمارية، التي تتغلف غالباً بادعاءات أخلاقية سامية وهو ما يخلق فجوة بين الواجبات والممارسات، وقرار تعليم الأهالي الواقعين تحت وصاية الأمة الاستعمارية ، أو عدمه؛ توسيع مجاله أو حصره، يخضع لمجموعة من الاعتبارات، أهمها على الإطلاق استمرار الهيمنة الاستعمارية وتعزيزها، في تجربة المدارس الوزارية سنة 1881م التي نشأت تحت رعاية جول فيري J. Ferry وزير التعليم الفرنسي آنذاك، يمكن أن نرى هذه الممارسة واضحة، بدلاً من تعميم التعليم على كل الأهالي المسلمين وهو ما قد يشكل خطورة على مصالح الهيمنة، يتم حصر الجهود المدرسية في مساحة جغرافية محددة، يتم تبرير ذلك بمجموعة من السمات الاثنوغرافية والجغرافية، للمنطقة، وبذلك تحقق المدرسة هدفاً مزدوجاً؛ إرضاء الرأي العام الذي يصحو بين الفينة والأخرى مستذكراً الرسالة الحضارية، ومن جهة أخرى فصل منطقة القبائل عن بقية الجزائر وتكريس الخصوصية، التي ستخدم الوجود الاستعماري على المدى البعيد. ABSTRACT : school constitutes one of the most efficient tools to realize the objective of colonial occupation, generally Which are often shrouded to superior moral assumptions, and thus creating a gap between duties and practices the decision to provide instruction to people under the protectorate of colonial powers, to enlarge or restrict its sphere; is determined by a number of considerations, mainly the continuation and consolidation of its domination. the experiment of ministerial schools in 1881 created under the supervision of jule ferry, French minister of education ; shows clear those practice : instead of generalizing instruction to all local Muslim population which may represent a danger threatening the interests of the hegemony; the efforts of instruction are restricted in a pre-determined region justified by a set of ethnographic and geographical features of the region, in that way, a double objective is achieved; satisfying the public opinion that awakes from time to time, pushed by a civilization mission on one way, and on from the other way trying to separate the kabylie region from the rest of Algeria by emphasizing its particularity that may server the french colonialist one the long range

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: المدارس الوزارية، الأهالي المسلمون ، المهمة الحضارية، البربر، التعليم الرسمي. الإثنوغرافية ; keyword : Ministerial schools, Muslim indigenous, civilizational mission, Berber, public education. Ethnography