Revue des Sciences Humaines & Sociales
Volume 7, Numéro 2, Pages 233-250
2021-06-20
الكاتب : مسعود حناشي .
تهدف الدراسة الحالية إلى الكشف عن واقع فاعلية تدريس الرياضيات وفق المقاربة بالكفاءات في تحسين الأداء الحسابي لدى تلاميذ الصف الثالث ابتدائي من ذوي صعوبات تعلم الرياضيات، وقد شملت الدراسة على عينة من معلمي المدارس الابتدائية الموزعة على تراب بلدية هنشير تومغني، استخدم الباحث في الدراسة المنهج الوصفي، حيث تمثلت أدوات الدراسة في استبيان تقييم الكفاءة الحسابية ودليل تشخيص ذوي صعوبات تعلم الرياضيات (من إعداد الباحث)، واختبار القدرة العقلية لعبد الفتاح موسى (9_12 سنة)، بعد جمع ومعالجة البيانات خلصت النتائج إلى أن تدريس الرياضيات بالمقاربة بالكفاءات غير فاعلة في تحسين الأداء الحسابي لدى تلاميذ السنة الثالثة ابتدائي من ذوي صعوبات تعلم الرياضيات. Abstract The current study aims to reveal the reality of the effectiveness of teaching mathematics according to the competencies approach in improving the mathematical performance of third grade primary students with difficulties learning mathematics:. It included a sample of primary school teachers . The researcher used the descriptive method, and the study tools were a questionnaire for evaluating computational competence (designed by the researcher), the diagnostic guide for the difficulties of learning mathematics (by the researcher), and the test of Mental ability of Abdul Fattah Moussa (9_12 years). After collecting and processing data, the results found that the teaching of mathematics according to the competency approach was ineffective in improving the mathematical performance of the third year students with elementary learning difficultie Résumé : La présente étude vise à révéler la réalité de l'efficacité de l'enseignement des mathématiques selon l'approche par compétences pour améliorer les performances mathematique des élèves de troisième année ayant des troubles d'apprentissage. Elle a inclus un échantillon d'enseignants du primaire, Le chercheur a utilisé la méthode descriptive, et les outils d’étude figuraient: Questionnaire d'évaluation des compétences Arithmétique, le guide de diagnostic des difficultés d’apprentissage des mathématiques (realiser par le chercheur) et le test de la capacité mentale de Abdl -Fattah Moussa (9 à 12 ans). Après la collecte et le traitement des données, les résultats ont montré que l'enseignement des mathématiques selon l'approche par compétences était inefficace pour améliorer les performances mathématiques des élèves de troisième année ayant des difficultés d'apprentissage des mathématiques
الكلمات المفتاحية: فاعلية، المقاربة بالكفاءات، تدريس الرياضيات وفق المقاربة بالكفاءات، صعوبات تعلم الرياضيات (الحساب)، تلاميذ السنة الثالثة ابتدائي ذوي صعوبات تعلم الرياضيات (الحساب). Keywords: Effectiveness, Teaching mathematics according to competency approach, Difficulties in learning mathematics, Pupils in the third year of elementary school with disability learning mathematics. Mots clés: Efficacité, Enseignement des mathématiques selon l'approche par compétences, difficultés d'apprentissage des mathématiques, Élèves de 3eme primaire ayant des disabities d'apprentissage des mathématiques
طهراوي ياسين
.
فقيه العيد
.
ص 241-258.